Berlingske Business
17:42

Endless gør op med arven fra Jesper Kasi

endless
Ulrik Rasch, direktør i Endless Jewelry. Foto:

Smykkekometen Endless Jewelry har været igennem en voldsom nedtur med oppustede salgstal og intern magtkamp. Efter en omfattende oprydning ser selskabets nye direktør fremad.

Ulrik Rasch var betænkelig. Det var tilbage i maj, og en enstemmig bestyrelse havde peget på ham som det bedste bud på en ny direktør for Endless Jewelry. Under normale omstændigheder en mulighed, der næppe havde krævet mange lange overvejelser, men der var ikke særlig meget, der var normalt i Endless Jewelry på det tidspunkt.

»Så selvfølgelig havde jeg da betænkeligheder. Men jeg sagde ja, fordi jeg tror på, jeg kunne vende forretningen.«

De seneste tre måneder har Ulrik Rasch haft travlt med det, han slet og ret kalder en »generel oprydning«. Ledende medarbejdere er blevet afskediget – herunder de to topdirektører i firmaets amerikanske division, selskabet har droppet samarbejdet med en del forhandlere, og herhjemme er virksomhedens hovedkontor rykket fra gigantiske lokaler i Brøndby til mere beskedne omgivelser i Ballerup. Og så er der blevet skåret voldsomt ned på virksomhedens generelle udgifter.

»Vi har sparet et syvcifret beløb. Og det er uanset, hvilken valuta du vælger,« konstaterer Ulrik Rasch.

»Der var behov for en generel oprydning, for tingene er gået stærkt – meget stærkt nogle gange – i Endless. Der har været meget fokus på vækst og på at komme ud i mange butikker og mindre på kostbasen og de reelle salgstal. Udgiftsniveauet har ikke stået mål med indtægterne,« siger direktøren.

Helst vil han tale om fremtiden og mindre om fortiden.

»Jeg kunne godt sidde her og fremkomme med forklaringer og undskyldninger for tidligere tiders beslutninger, men det ændrer ikke på noget. Min opgave er at lære af fortiden og se ind i fremtiden,« siger Ulrik Rasch.

Seier og Kasi-Jesper

Arven fra Jesper Kasi

Hvis man skal forstå den forretning, Ulrik Rasch stillede sig i spidsen for, skal man forstå Jesper »Kasi« Nielsen.

Endless Jewelry blev stiftet af den danske rigmand i 2013, og det var selskabet, der skulle genrejse hans karriere efter det dramatiske exit fra Pandora.

Armbevægelserne var – som altid – store:

»Målet er, at vi skal være i 10.000 butikker, kæder og salgssteder på verdensplan inden for 48 måneder,« sagde Jesper Kasi Nielsen tilbage i 2014.

Endless

Og omsætningen voksede da også, man ekspanderede til nye lande, butikker blev åbnet i ét væk, og den amerikanske sangerinde og skuespiller Jennifer Lopez blev hyret som ambassadør for forretningen.

Og da rigmanden Lars Seier Christensen i 2014 skød et større millionbeløb i forretningen, lignede det en blåstempling af selskabet, som finansmedierne har haft vanskeligt ved at eftertjekke undervejs.

Regnskaberne forsvandt med selskaberne til Tyskland, så der måtte sættes lid til Jesper Kasi Nielsens ord, hvilket flere syntes at have svært ved. Én af dem, Børsens chefredaktør Niels Lunde, manede til ro tilbage i august 2014:

»Hold øje med bolden frem for finten. Det interessante er ikke, hvor mange smykker han sælger til butikkerne, men hvor mange smykker butikkerne sælger til forbrugerne.«

seierkasi

Det blev en profetisk forudsigelse. I løbet af 2015 stod det klart, at smykkerne ikke skinnede hele vejen til himlen. Den voldsomme ekspansion beroede først og fremmest på en række fordelagtige aftaler for butikkerne, der betød, at de kunne levere varerne tilbage – uden kommission – hvis ikke de blev solgt.

På det tidspunkt var Jesper »Kasi« Nielsen væk fra direktørstolen og sad nu som bestyrelsesmedlem i forretningen, men i starten af 2016 røg han helt ud. Godt nok præsenteret som et venligt brud i et interview i Børsen, men allerede dengang stod det klart, at bestyrelsen og ledelsen i Endless havde mistet tilliden til Jesper Kasi Nielsen.

I maj forlod topchef Paul Moonga, finansdirektør Hans Jørgen Krabbenhøft og marketingdirektør Mikkel Berg alle Endless, og i juni udtalte Lars Seier, at han næppe ville lave forretninger med Jesper Kasi igen.

jesper kasi nielsen

Noget at bygge på

Så hvilken stand er Endless Jewelry så egentlig i? Ulrik Rasch vil ikke afsløre, hvordan regnskabet ser ud, men det er ingen hemmelighed, at smykkeforretningen har givet underskud, hvilket Ulrik Rasch understreger er ganske naturligt for »start up«-selskaber med større ekspansionsambitioner.

»Men det er klart, at når et selskab ikke har levet op til budgettet, så bliver der kigget mere kritisk, og som auktionær ville jeg også have forventet bedre resultater,« siger Ulrik Rasch.

Har hele forretningen i Endless Jewelry været et luftkastel?

»Vi er ikke et luftkastel, men tingene er gået rigtigt stærkt. Men der er også mange positive ting at bygge på. Vi har gode produkter, glade kunder og et internationalt netværk. Vi er i rigtigt mange lande, og vi er ikke mere end tre år gamle. Der er masser at bygge på,« siger Ulrik Rasch.

BM

De tre faser

Han opererer selv med faser. »Den første fase har handlet om den globale struktur, vores omkostningsniveau og vores organisation. Nu går vi ind i fase to, der handler om at eksekvere i forhold til et julesalg, mens fase tre vil handle om nyt strategifokus, samt hvor vækstpotentialet naturligt ligger,« siger Ulrik Rasch.

»Jeg har en forventning om, at 2017 som minimum bliver året, hvor vi går i nul, men ambitionen er naturligvis en positiv bundlinje. Vi har stadig ambitioner, og nu er det forretningsmæssige fundament blevet tilpasset. Jeg har rettet til i forhold til ting, jeg ikke mener, har været gjort hensigtsmæssigt, og de lærepenge har vi betalt. Nu handler det om at komme tilbage på banen.«

Jesper Kasi Nielsen oplyser i en mail, at han ikke længere har aktier i Endless og af samme grund ikke ønsker at kommentere forretningsgangen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen