Berlingske Business

Enden nær for hadet skumsandal

Enden nær for hadet skumsandal - 1
Foto:

Firmaet bag de omdiskuterede og farverige sandaler Crocs stirrer en konkurs i øjnene efter at have fejlberegnet markedet totalt.

Det burde næsten ikke kunne gå galt, men det er det. Efter at have solgt 100 millioner par sandaler siden 2002, og efter at have skovlet det ene efter det andet millionoverskud ind, er der kommet røde tal på bundlinjen i Crocs-regnskabet.

Underskuddet var sidste år på knap en milliard kr. mod et overskud på 885 millioner året før, skriver Washington Post. Selskabet kæmper stadig. Datterselskaber er blevet solgt fra, men det ændrer ikke ved, at fremtiden ser meget sort ud for den fodformede skumsandal.

"Selskabet er færdigt," siger Damon Wickers, direktør for Seattle-investeringsforeningen Nine Points, og tilføjer: "Det er nu et zombie-firma. De er døde, de ved det bare ikke endnu."

Bush i Crocs

Hvad gik der galt? Op igennem årtiet bredte den fodformede, gennemhullede og farverige skumsandal sig som en steppebrand. Allemulige dukkede pludslig op med et par på fødderne. George W. Bush havde et par, forsangeren for rockbandet Aerosmith, Steve Tyler, havde et par. Efterspørgslen bare steg og steg.

Crocs valgte at sætte alt ind på at kunne producere nok. Fabrikken blev udviddet, datterselskaber købt til og distributionsnetværket finpudset. Midlerne kom fra en aktieemission i 2006, der skaffede selskabet over en milliard kroner.

Festen så ud til at fortsætte uden ende og Crocs begyndte også at producere andre beklædningsprodukter end sandalen. Og herefter faldt det hele fra hinanden.

Fyrede 2.000

I løbet af 2007 blev det klart, at der ikke var salg i andet end sandalen. Crocs måtte trække sig fra de udvidede forretningsområder, men klarede sig dog igennem året med en fint resultat. Men året efter gik det helt galt. Forbrugerne gad ikke mere stikke fødderne i sandalerne, og salget styrtdykkede.

Crocs-direktøren John Duerden vil dog ikke lægge al skylden for det styrtdykkede salg på modeluner. Finanskrisen er hovedårsagen.

"Industrien blev overrumplet af, hvor stor den økonomiske nedtur blev. Og det påvirkede os mere end de fleste, fordi vi havde gearet op til et ekstrastort salg på baggrund af væksten i de foregående år," siger han ifølge Washington Post.

Duerden giver ikke udtryk for, at Crocs giver op. Han tror på, at kunderne vender tilbage. Han forsøger at trimme selskabet, så det kan være klar til en ny salgsbølge, når krisen er forbi. Det har han bl.a. gjort ved at fyre 2.000 medarbejdere. Om tiden er løbet fra skumsandalen, kommenterer han ikke.


Fik du læst:

Modebranchen hænger i laser

Modeller til halv pris

Verdens dyreste skjorte – til knap 200.000 kroner


Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen