Berlingske Business

Endelig lidt medvind til Mantoni i B&O

18BUSBO-direktoer-tavs-om-s.jpg
Ifølge B&O-topchef Tue Mantoni er underskuddet på driften i selskabet »ikke tilfredsstillende endnu«. »Rentabiliteten er ikke, hvor den skal være, det er klart. Vi skal skabe en rentabel forretning ved at vedblive med at vokse med B&O Play på en sund måde og ved at reducere omkostningerne til det dyrere Bang og Olufsen-mærke.« Arkivfoto: Henning Bagger

Tiltrængt fremgang i omsætningen i den pressede Bang & Olufsen letter lidt af presset på topchef Tue Mantoni. Men millionerne vælter stadig ud af selskabet.

Det er godt timet af topledelsen i Bang & Olufsen (B&O) at sende et regnskab med flere lyspunkter på gaden, når den samtidig forsøger at holde mulige købere af hele selskabet varme og så interesserede i selskabet, at der kommer et eller flere overtagelsesbud på bordet.

Det trækker i hvert fald ikke nedad i prisen på selskabet, at omsætningen vokser 22 pct. i de første seks måneder af regnskabsåret til over 1,2 mia. kr. sammenlignet med samme periode året før. Det er dog stadig en dårlig forretning at hedde B&O, og millionerne fosser ud. Men topchef Tue Mantoni har formået at lappe nogle af hullerne, så tabene i det mindste er blevet mindre.

jesper

Underskuddet på driften reduceres fra 327 mio. kr. til 136 mio. kr. i halvåret og ser man på de seneste tre måneder er driftstabet skrumpet fra 155 til 31 mio. kr.

»Det er ikke tilfredsstillende endnu. Rentabiliteten er ikke, hvor den skal være, det er klart. Vi skal skabe en rentabel forretning ved at vedblive med at vokse B&O Play på en sund måde og ved at reducere omkostninger til det dyrere Bang og Olufsen-mærke,« siger Tue Mantoni.

Salget af netop B&O Play, som er det billigere varemærke tiltænkt en yngre målgruppe, er det store lyspunkt for Mantoni, der selv ser det som et bevis på, at hans strategi med at skabe det billigere sub-brand for tre et halvt år siden virker. Salget af B&O Play er i de første seks måneder af finansåret øget fra 241 mio. kr. til 489 mio. kr., eller hvad der svarer til mere end en fordobling.

»Det mest positive er, at B&O Play vokser så meget, som det gør, det er ikke kun en region eller geografi, men er bredt, og det understreger for os, at vores strategi virker. Selve B&O Play er kun tre et halvt år gammelt, og det har taget lidt tid at vise markedet, hvad det er. Nu er det ved at bide sig fast i de unge forbrugere,« siger Mantoni.

B&O

Overraskende halvårsregnskab

B&O solgte tidligere i år den del af sin forretning, som producerer lydanlæg til bilindustrien. Køberen var den amerikanske hi-fi-koncern Harman, der betalte 1,2 mia. kr. til B&O. Det har givet noget ro.

»Nu er vi på den anden side af salget til Harman, vi har fået forstærket os finansielt og har penge i kassen, og det har givet os noget ro til at fokusere på forretningen. Den handel betyder, at vi har kunnet fjerne noget kompleksitet og gæld, og vi begynder så småt at vise, at vi kan få fokus på vores kunder og vores to mærker,« siger Tue Mantoni.

Halvårsregnskabet var først ventet midt i januar og kom på gaden torsdag uden forvarsel. Det sker, efter at B&Os bestyrelse 26. november meddelte, at der var samtaler med mulige købere af hele eller dele af B&O.

COP121 B og O

Hvorfor fremskynder I regnskabet?

»I lyset af den udmelding vi kom med 26. november, ville vi være sikre på, at vi så hurtigt som muligt gav alle i markedet et opdateret billede af den finansielle performance i vores andet kvartal,« siger Tue Mantoni.

Altså sagt med andre ord, så er det fordi, at der er mulige købere, der skal til at kigge i jeres bøger, og så skal hele markedet have indblik i de tal?

»Det vil jeg ikke kommentere,« siger B&O-topchefen.

Bestyrelsesformand Ole Andersen ønskede i går ikke at tale med Berlingske, men henviste til Tue Mantoni.

B&Os topchef, Tue Mantoni, har succes med B&O Play

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen