Berlingske Business

En ny butik er en god butik

asdfasd
Discountkrig i København - Rema1000 rykker ind i Hovedstaden.

Discountbutikkerne skyller ind over Danmark som aldrig før, og de lokale handelsstandsforeninger tager godt imod dem. Enkelte bekymrer sig om mangfoldigheden i dagligvarehandlen, men det er der ingen grund til, siger eksperter.

I nærværende skribents egen jyske hjemby hærger butiksdøden. Tøjforretningen, hvor de unge tidligere købte deres tøj til blå mandag, er lukket. Den bedste af de to lokale boghandler er lukket. Den store Superbrugsen på den centrale handelsgade er lukket, og den lå endda i andelsbevægelsens geografiske vugge.

Men der er kommet discountbutikker.

Netto byggede en ny forretning. Rema 1000 åbnede i den ene ende af butiksgaden, mens Fakta åbnede i den anden. Med lidt god vilje kan bestyrerne i Aldi og Lidl se over til hinanden, mens Kiwi ligger et stykke væk fra de andre, og midt i det hele er der sågar en Løvbjerg.

Og de lokale er glade for butikkerne. Selv for imagetaberen Aldi. I det prisbevidste Nordvestjylland er der heller ikke den samme aversion mod tysk discount som i hovedstaden, men butikkerne er også med til at holde liv i en ellers mere og mere butiksfattig købsstad.

Udviklingen med de mange discount-åbninger ses over hele landet, og Berlingske kunne i sidste uge beskrive, hvordan samtlige kæder – på nær Aldi – lægger an til det største byggeår i mands minde. Og fra de foreninger af lokale handlende, som Berlingske har været i kontakt med, lyder den samme melding: Flere discountbutikker er velkomne.

»Så længe de kommer for at blive, er det positivt,« siger Bent Aarebo Pedersen, der er formand for Danmarks Handelsstandsfore-ninger.

»De er med til at holde omsætningen hjemme lokalt, de er med til at skabe lokal trafik, de er med til holde liv i specialhandlen, og de er et tilbud til de lokale, så de ikke skal bruge benzin på at køre efter daglig-varer. Så flere discountbutikker er helt fint.«

Et discount-eldorado

Den almindelige dansker synes garanteret også, at flere discountbutikker er helt fint. Vi køber nemlig lavprisvarer som aldrig før, og som Berlingske skrev i sidste uge, er vi godt på vej mod et europamesterskab i discountindkøb. Der dufter altså svært godt i bageriet for de danske discountkæder, der omsætter for stadigt mere og udvider forretningen i samme hast, og den udvikling kan de lokale som udgangspunkt godt være glade for, mener Per Nyborg fra Institut for Center-planlægning.

»Da discountkæderne har mange kunder, er det utvivlsomt dem, der trækker flest mennesker til et handelsområde. Derfor er der mange specialbutikker, der kan have glæde af at ligge i nærheden af butikkerne. For de giver noget liv i området,« siger han.

»I og med at discountbutikkerne er blevet dygtigere til at styre deres koncept, kan de gå ned i små oplande og stadig have en velfungerende butik. Det har været til gunst for de forbrugere, der måske har mistet en butik i deres nærmiljø. Det har givet et tilskud til, at andre butikker også kan fungere i det område.«

Detailhandelsekspert Henning Bahr fra Retail Institute bakker Per Nyborg op, men understreger, at det i sidste ende handler om, hvor i byen discountkæden placerer sig.

»De er trafikskabere. Det er klart, at der kan være nogle store forskelle i forskellige byer, men gennemsnitligt set er det en fordel. Nogle steder kommer discountkæderne ind i midtbyen blandt de gode, gamle handlende og trækker trafik til dem. Andre steder lægger discountkæderne sig ude ved ringvejen, og så trækker de ikke trafik. Så på den måde er det lidt pro et contra.«

Prisen skal betales

Indtil videre har taberne i det store discount-eldorado været de konventionelle supermarkeder, de lokale købmand og kioskerne. De har betalt prisen for den store discountbølge. Men danskerne behøver ifølge Per Nyborg ikke at frygte for, at mangfoldigheden i vareudvalget går fløjten på grund af de billige varers erobringstogt.

»Jeg ved ikke, om man skal være bange i det hele taget. Discount er et tilbud, man har som forbruger. Historisk har det været positivt, at man har fået nogle butikker, som har været gode til at tilpasse sig udviklingen. Discount er ikke kun UHT-mælk længere, men man har også taget ferskvarer ind, og vi ser også bake off-brød,« siger han.

Fra Danmarks Handelsstandsforeninger lyder de samme toner: Der er ingen grund til at frygte en slagtning af mangfoldigheden.

»Om det er discountbutikker eller supermarkeder eller slagtere eller bagere – det går lidt ud på ét. For de har mere og mere de samme varer,« siger Bent Aarebo Pedersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen