Berlingske Business

Elgiganten opruster til krig mod ny kraftfuld konkurrent

el
Elektronikmarkedet er utrolig gennemsigtigt. Der er konstant priskrig, og priserne går op og ned ifølge adm. direktør i Elgiganten, Peder Stedal. Foto:

I stedet for at aflevere overskuddet til de britiske ejere, får Elgiganten i år lov til at beholde pengene. Der skal nemlig investeres, hvis krigen mod Power skal falde ud til Elgigantens fordel.

Sidste år trak Elgigantens britiske ejere 100 mio. kroner hjem til England, men i år skal pengene bruges til at opruste Elgiganten til krig mod den nye konkurrent Power, skriver Børsen

Elgiganten kan i år stikke flere penge i lommen. Ifølge regnskabet, der dækker perioden frem til april, øgede elgiganten salget med fem pct. til en omsætning på 5,3 mia. kroner. Virksomhedens overskud på 149 mio. kroner før skat, får Elgiganten lov til selv at beholde, skriver Børsen.

Pengene skal bruges til at opgradere kædens eksisterende 29 varehuse, men der skal også bygges nye butikker. I første omgang åbner Elgiganten et varehus i Svendborg og i Herlevs nye butikscenter, Big.

power

Elgiganten hører under den norske koncern Elkjøp, som er ejet af den britiske detailkæmpe Dixons Carphone. Det giver Elgiganten muskler til storindkøb af elektronik, og derfor har virksomheden råd til, at priserne presses.

»Det er en volumenbusiness, og de marginer, vi arbejder med, kræver, at man er drøneffektiv. Vi bruger Elkjøps centrallager i Jönköping, som er hjertet i det hele, og det er med til at holde omkostningerne nede,« siger adm. direktør i Elgiganten, Peder Stedal.

Det er forståeligt, at Elgiganten spiller med musklerne. Power hører under den norske kæde Expert, og virksomheden har på samme måde samlet sine indkøb på nordisk plan. Det første Power-varehus åbnede i Glostrup i august, og planen er, at åbne 25 varehuse i de samme byer, hvor Elgiganten allerede ligger.

pix-Jesper Boysen, Power

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen