Berlingske Business

Elektronikkæden Power følger udviklingen fra sidelinjen

Powers direktør Jesper Boysen
Powers direktør Jesper Boysen Foto:

Men adm. direktør Jesper Boysen argumenterer for, hvorfor det ikke er en god idé for Power at overtage Fona.

Ledelsen i den nye elektronikkæde Power, som indtil nu har åbnet fire store varehuse i hovedstadsområdet, følger udviklingen i Fona-sagen, men administrerende direktør Jesper Boysen er fuld af gode argumenter for, hvorfor Fona ikke passer ind i Power-kæden.

»Vi koncentrerer os 100 procent om vores Power-varehuse og hverken kan eller vil kommentere, hvorvidt vi skulle overtage Fona. Power ligger typisk for sig selv og typisk i lejemål på 1.500 kvadratmeter og opefter.

26BUSPix2-Fona-165243.jpg

Det svarer Fonas butikker ikke særligt godt til. Desuden har vi lukket de mindre forretninger i dyre indkøbscentre og bystrøg. For et par år siden lukkede vi 30 forretninger i de største, danske byer,« siger Jesper Boysen.

Jesper Boysen har nemlig en fortid som topchef i konkurrenten Elgiganten.

Expert- og Punkt1-kæden er også en del af hans nuværende imperium.

»Tiderne med høje omkostninger, høje priser og et lille vareudvalg i små butikker er ikke den rigtige model. Derfor er Expert ikke længere i de store, danske byer. Konkurrencen er simpelt hen så hård. De kæder, der har en strategi med at være på alle kanaler både på nettet og i forretninger, vinder i fremtiden. Har man ikke råd til det, får man det rigtigt vanskeligt,« siger Jesper Boysen.

fona

Han oplever en voldsom konsolidering på det danske elektronikmarked.

»Kæder med meget store forretninger, stort vareudvalg, lave priser og lave omkostninger har vundet – de andre er lukket. Det er et hårdt, men retfærdigt marked. Kæder, der har specialiseret sig i bestemte mærker eller henvender sig til entusiaster, klarer sig derimod godt, men sælger man brede metervarer, som alle andre også har, får man det vanskeligt i fremtiden,« siger Power-direktøren og erindrer om, hvordan Merlin, Electronic World, Electric City og Fredgaard Radio alle er forsvundet fra landkortet.

FONA Butikken på Strøget København.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen