Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Eksperter tvivler på Fonas nye redningsplan

Fona Black Friday på Strøget
Foto:

Fona bliver snart et københavnerfænomen. Det står klart, efter at advokaterne bag Fonas rekonstruktion torsdag meldte ud, at man lukker 48 af kædens butikker i provinsen. Eksperter tvivler dog på, at elektronikkæden har nogen reel fremtid i en så amputeret form.

Torsdag formiddag blev endnu et kapitel skrevet i det, der kan blive elektronikgiganten Fonas nekrolog.

I februar meldte koncernen ellers ud, at man agtede at holde den synkende skyde oven vande ved at lukke 25 butikker og fyre 300 medarbejdere. Det var forhåbningen, at butikslukningerne ville lokke potentielle købere til, der kunne se muligheder i at videreføre kæden i en ny og mere strømlinet form.

Nu fortæller advokaterne bag Fonas rekonstruktion imidlertid, at den første redningsplan alligevel ikke var gangbar. Det har simpelthen ikke været muligt at finde en investor, der var villig til at føre de resterende 31 butikker videre, og derfor har elektronikkæden set sig nødsaget til at fyre yderligere 280 medarbejdere og lukke samtlige butikker udenfor københavnsområdet – undtaget butikkerne i Aalborg og Hørsholm.

Dystre fremtidsudsigter
Det betyder, at blot otte ud af de i alt 56 nuværende Fonabutikker overlever. Og ifølge Ole Borch, der er partner i Bech-Bruun og varetager rekonstruktionen af Fona, så håber parterne på, at man med den nuværende model er i stand til at finde en ny køber. En plan, som flere af de eksperter, Berlingske har talt med, ikke giver meget for.

»Det her er jo en afvikling af Fona som landsdækkende kæde. Tilbage bliver der tilsyneladende nogle få butikker i København, men den tid, hvor Fona var et navn og en landsdækkende kæde, det er overstået med den her udmelding,« lyder det fra detailhandelsekspert Bruno Christensen, der har rådgivet branchen i mere end 50 år.

Fona

Han mener ikke, at der tegner sig nogen lys fremtid for Fona, selvom det i bedste fald lykkes at få videreført otte af kædens mest driftige butikker. En pointe, der bliver bakket op af Frederik Aakard, partner i Audon og ekspert i virksomhedshandler.

»Man må jo håbe på, at de ikke starter helt forfra, men har identificeret nogle mulige investorer eller partnere, der er villige til at købe et Fona med otte butikker. Det er dog er svært at forestille sig, at en så lille kæde kan tage konkurrencen op med de store aktører,«  siger Frederik Aakard.

pix-Fona-butik

Ingen stordriftsfordele
Ifølge både Frederik Aakard og Bruno Christensen er spørgsmålet, hvorvidt det overhovedet er muligt at drive en overlevelsesdygtig kæde på blot otte butikker, når elektronikmarkedet er så konkurrenceudsat, som det er tilfældet.

»Det, vi ved fra andre dele af branchen, er, at når man kommer ned i det butiksantal, så er det rigtig svært. En decideret kapitalkædedannelse med otte butikker indenfor et så konkurrencepræget område som det her, det vil kræve noget helt særligt af den løsning, der kommer,« siger Frederik Aakard og uddyber. 

»Det kan godt være, at de resterende butikker hver især har en god performance og en attraktiv beliggenhed, men det er svært se, hvordan det skal hænge sammen i bagenden af forretningen. Hvordan skal man sikre en god økonomi, infrastruktur, webportaler osv. baseret på otte butikker?« spørger Frederik Aakard.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen