Berlingske Business

Ekspert: Fona gik ned sammen med cd- og dvd-salget

Fona
Arkivfoto: FONA Butikken på Strøget København. Mandag den 1. februar 2016. Foto:

Cd- og dvd-hylder fik lov at leve alt for længe hos Fona, mens konkurrenter havde langt flere varer.

Der var engang, hvor Fona kunne læsse pallevis af cd'er og dvd'er ind i varehusene og sælge dem så snart, de blev sat på hylden.

Men med streamingtjenesternes indtog blev en kernedel af forretningen pludselig reduceret kraftigt, og det stød er en del af forklaringen på, at ti Fona-butikker mandag er solgt til Elgiganten.

Det vurderer Jens Dalgaard, ekspert i salg og direktør i konsulenthuset Tack International, der kalder cd- og dvdsalget for "to store ben i Fona, der forsvandt".

Power

Ifølge ham begik Fona den store fejl, at de var stædige omkring cd- og dvd-salg, i en tid hvor forbrugerne i høj grad søgte over på nettet og konkurrenterne satsede på telefoni og hårde hvidevarer.

"En stædig fastholdelse i et gammelt koncept" og "en manglende evne til at genopfinde sig selv", lyder det.

I stedet skulle kæden have lavet om på sin forretning i tide, og truffet et valg om at gå én af to veje:

Enten at blive en decideret oplevelsesbutik, hvor man giver folk mere, end de regner med. Eller at gøre, som Elgiganten har gjort, og have et bredt varesortiment, hvor man i høj grad bestiller på nettet og henter varerne i butikkerne.

12BUSFona-lukker-og-overtag.jpg

Den vurdering er Claus Bülow Christensen, der er ekspert i de elektroniske medier og er udviklingsdirektør i Zibra Digital Media, enig i.

»Det har egentlig været ret tydeligt de sidste to år, at de ikke har formået at følge med udviklingen. Og på mange måder har det virket som om, at de ikke har fundet ud af, hvor meget vi køber ind online«, siger han om Fona.

Han nævner som eksempel butikken Fona2000 på Strøget, der har haft en hel kælder fyldt med spil.

»Men netop spilmarkedet har på meget kort tid udviklet sig til, at du køber konsoller men ikke spil mere. Dem køber du online. Det marked er forsvundet endnu hurtigere end cd- og dvd-markedet«, siger han.

Elgiganten overtager ti Fona-butikker

Meget tyder da også på, at de resterende Fona-butikker får en hurtig overhaling. Og én ting er sikkert: Cd'er og dvd'er ryger ud.

I et interview med Børsen siger administrerende direktør i Elkjøp Nordic, der ejer Elgiganten, således, at de resterende butikker, ikke vil fokusere på salg af cd'er og dvd'er, men at man i stedet vil øge sortimentet med flere hårde hvidevarer.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen