Berlingske Business

Ekspert: Den lille købmand er allerede død

LetKøbPIX
Arkivfoto. Butiksdøden har fundet sted de seneste 30-40 år, mener ekspert. Foto:

Flere kæmpebutikker vil ikke få konsekvenser for den lille købmand. Han findes ikke længere, siger en ekspert, der kun ser fordele ved Venstres forslag om at lempe planloven.

Det er en myte, at storcentre og hypermarkeder bliver den lille købmands død. Han er nemlig stort set allerede død og begravet.

Sådan siger ekspert i dansk detailhandel Bruno Christensen, der mener, at Venstres forslag om at lempe planloven, således kommunerne frit kan give tilladelse til at bygge kæmpebutikker, vil give mulighed for at fastholde folk i de små samfund frem for at give det endelige dødsstød til den lokale detailhandel.

»Efter 50 års arbejde med dansk detailhandel siger min erfaring mig, at enhver ny butik skaber nye strukturer. Den butiksdød, som nogen nævner i forhold til dette forslag, den har fundet sted de seneste 30-40 år. Når man ser på antallet af små købmænd, så er der ikke mange flere end 700-800 tilbage, og i de større byer er det discountbutikkerne, der har overtaget,« siger Bruno Christensen.

Bilka, Føtex og Rema 1000 er nu føjet til listeria-liste

»Den lille købmand ikke eksisterer længere. Han er afgået ved døden, så i stedet for at brancheorganisationerne arbejder imod, bør man gå ind og hjælpe de eksisterende butikker til at blive mere kreative og tilpasse sig en ny tid,« siger han.

Både regeringen, SF og Enhedslisten er stærkt imod Venstres forslag, og miljøminister Kirsten Brosbøl (S) kalder forslaget for rendyrket liberalisme, som vil forårsage butiksdød.

»Flere storcentre vil betyde færre butikker i landdistrikterne, og derfor er Venstres forslag ikke en hjælp til landdistrikterne, men vil tværtimod trække udviklingen i den helt forkerte retning. Når først de små butikker er væk, hvad bliver det næste så? Skolerne? Det er den helt forkerte udvikling for landdistrikterne,« siger Kirsten Brosbøl i en skriftlig kommentar.

Landsdistrikternes Fællesråd og brancheforeningen De Samvirkende Købmænd opfordrer politikerne til at holde fast i planlovens bestemmelser, som begrænser omfanget af kæmpebutikker. John Wagner, administrerende direktør for De Samvirkende Købmænd, kalder V-forslaget ødelæggende for handelslivet i de små og mellemstore byer.

Bruno Christensen er dog overbevist om, at kritikerne tager fejl og holder fast i en forkert dagsorden. For storcentre og hypermarkeder er ikke årsagen til problemerne for det lokale handelsliv.

Odd Reitan

»Truslen kommer ikke fra de store butikker men fra internetbutikker og discountsektoren. Derfor vil Venstres forslag kun give en større frihed til kommunerne, så de selv kan planlægge strukturen i lokalsamfundet, og der opstår også en øget konkurrence til gavn for forbrugerne,« siger han.

I Dansk Supermarked, der blandt andet ejer Bilka og Føtex, støtter man ligeledes V-forslaget. Her mener man, det er kommunerne og byrådspolitikerne, der kender de lokale forhold bedst. Derfor er det fornuftigt at lade dem bestemme, hvor der skal bygges storcentre og varehuse.

»Forslaget er ikke fremsat med det formål at plastre hele landet til med store butikker. Essensen er derimod at lægge beslutningen ud til borgere og lokalpolitikerne om at få tilrettelagt det rigtige butiksmiljø. Der vil ikke kommet et nyt supermarked på hvert gadehjørne, men kun der, hvor det kan gavne lokalsamfundet,« siger kommunikationsdirektør Mads Hvitved Grand.

pix-salling

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen