Berlingske Business

Ekspert: Dansk Supermarked har smidt pæn præmie for Wupti

Wupti.com sælges til Dansk Supermarked
Foto:

Både Dansk Supermarkeds administrerende direktør, Per Bank, og den nu tidligere ejer af Wupti.com, Niels Thorborg, smiler over den handel, de har indgået med hinanden. Ekspert i M&A vurderer, der har været "en pæn præmie" på bordet.

Dansk Supermarked har betalt en »pæn præmie« til den nu tidligere ejer af Wupti.com, Niels Thorborg, for at overtage netbutikken.

Det vurderer Frederik Aakard, partner i corporate finance-huset Audon.

ewc

»I den her situation kan Dansk Supermarked godt være gået ned i de dybe lommer og sagt, at her gør vi en undtagelse og betaler en pris for at nappe den platform for snuden af nogle andre,« siger Frederik Aakard.

»Mit gæt er, at Dansk Supermarked har betalt en pæn præmie (goodwill) i forhold til selskabets egenkapital på blot 15 millioner kroner (ved udgangen af 2013).«

Wupti.com har eksisteret siden 2006 og har i dag cirka 250.000 kunder. Det senest offentliggjorte regnskab fra selskabet er 2013-regnskabet, hvor Wupti.com leverede et EBITDA på cirka 7 millioner kroner.

Pix-Thorborg

På baggrund af det og en nyudviklet e-handelsplatform i 2013 vurderer Frederik Aakard, at virksomhedens værdi kan snige sig op over 60-70 millioner kroner.

Men derudover har Per Bank altså ifølge Frederik Aakard måtte give et klækkeligt beløb i præmie. Han gætter på, at beløbet ligger på omkring 40-50 millioner kroner.

»Wupti har ikke været tvunget til at sælge, så de har nok fået et tilbud, de ikke har kunne sige nej til,« vurderer Frederik Aakard og tilføjer, at det svært at vide, hvordan Dansk Supermarked har regnet og tænkt i forhandlingerne med Wupti.com.

d viser tænder i netkampen.jpg

»Men en handelspris på under 60-70 millioner kroner har jeg svært ved lige at se for mig. Og tallet kan potentielt være endnu større, hvis Dansk Supermarked har følt sig presset til at komme med på e-handelsvognen,« siger han.

Hverken Per Bank eller Niels Thorborg vil sige noget om handlens prisniveau, men de var ifølge Per Bank begge tilfredse, da de tirsdag klokken 14 gav hinanden hånden på handlen.

»Sælger smiler og jeg smiler, så det er en god handel for begge parter,« siger Per Bank.

Ifølge Niels Thorborg har forhandlingsforløbet været kort og intenst.

»Per og jeg begyndte konkret at tale om det i midten af februar, så er det gået rigtig stærk, og vi har haft en tæt dialog igennem de seneste uger - specielt de seneste 14 dage er det spidset til,« siger Niels Thorborg.

28BUSSide-4-5-Ny-evt.jpg

Niels Thorborg købte mindretalsaktionærerne ud af Wupti.com den 1. januar 2015, så han selv har ejet 100 procent af aktierne. Men dengang havde var der ifølge Thorborg ikke dialog med Dansk Supermarked om en handel.

»Den handel (med de andre aktionærer) havde været forberedt et stykke tid, og ingen af parterne vidste, det her var på vej. På det tidspunkt kiggede vi internationalt,« siger Niels Thorborg.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen