Berlingske Business

Ekspert: Coop har aldrig rigtig fundet Faktas melodi

fakta
Foto:

Coop har torsdag meddelt, at 47 Fakta-butikker lukker. Fælles for butikkerne er, at de ikke giver overskud.

København. Lukningen af 47 Fakta-butikker er et resultat af, at Coop har svært ved at tjene penge på discountkæden.

Det fortæller detailhandelsekspert Bruno Christensen fra firmaet Detailhandels Promotion.

- Fakta er ikke et butikskoncept som passer til de øvrige i Coop. Den har fra starten aldrig været på niveau med eksempelvis Netto - slet ikke indtjeningsmæssigt.

- Man har aldrig rigtigt fundet melodien i Fakta. Man har i perioder ekspanderet meget og åbnet butikker næsten lige gyldigt hvor. Det er nogle af dem, som giver underskud, siger han.

Coop driver foruden Fakta også Superbrugsen, Kvickly, Irma og Dagli'Brugsen.

I en pressemeddelelse torsdag oplyser Coop, at man vil lukke 47 Fakta-butikker, som har det til fælles, at de giver underskud og ikke har udsigt til andet.

Lukningen af butikkerne sker kort efter et kampvalg i Coop om formandskabet. Her genvandt formand Lasse Bolander sin post efter et kampvalg.

k

Bruno Christensen ser lukningerne som en naturlig konsekvens af valget.

- Lasse Bolander har lovet, at han vil sætte fokus på besparelser. Det har været til stor irritation for de øvrige butikker at skulle betale et underskud i en discountkæde, som er dem inderligt imod, siger detailhandelseksperten.

I dag har Coop-koncernen cirka 400 Fakta-butikker, og Bruno Christensen vurderer, at flere kan lukke i fremtiden.

- Det er en minimeret kæde, som ikke rigtigt kommer til at kunne spille en rolle på det danske marked, siger Bruno Christensen.

Coops store konkurrent er Dansk Supermarked, der blandt andet ejer Netto og Føtex. Og Coop formår med Fakta ikke at slå Netto, mener Bruno Christensen.

- Coop har et helt andet setup end Dansk Supermarked. På den baggrund er det svært at tage en discountkæde ind og drive den sideløbende med, at man også skal drive almindelige butikker, siger han.

Fakta-butikkerne vil blive lukket inden udgangen af maj. Først fredag vil Coop melde ud, hvilke butikker der lukkes.

/ritzau/

19BBMJO-OTTOW-SVENDSEN-OEKO.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen