Berlingske Business

Egetæpper venter lavere vækst efter valutapåvirkning og skuffende salg

EGE Tæpper. Herning.
Foto:

En negativ valutapåvirkning og lavere end ventet salgsfremgang har i tredje kvartal kastet grus i maskineriet hos Egetæpper, som blandt andet derfor nu venter en lavere vækst og overskud end hidtil for helåret.

I tredje kvartal, som løb fra 1. november til 31. januar, omsatte tæppeproducenten for 285 mio. kr., svarende til en stigning på 16 mio. kr. eller 6 pct. i forhold til samme kvartal året før.

Korrigeret for opkøbet af den tyske tæppevirksomhed Carpet Concept, der blev overtaget i november 2016, udgør den organiske vækst 1 pct.

- Aktivitetsniveauet i tredje kvartal indfriede ikke fuldt ud vores forventninger, skriver Egetæpper i kvartalsregnskabet, der er offentliggjort torsdag eftermiddag.

Driftsresultatet (EBIT) endte for tredje kvartal på 16,8 mio. kr., hvilket var et fald på 0,4 mio. kr. eller 2 pct. sammenlignet med samme periode året før. Set i forhold til sidste år har udviklingen i valutakurser påvirket driftsresultatet negativt med cirka 2 mio. kr.

Da tæppekoncernens faste omkostninger i tredje kvartal udgjorde 146,9 mio. kr. og derved var steget med 8 pct. i forhold til samme kvartal året forinden, så endte Egetæpper på bundlinjen med at tjene 12,6 mio. kr. før skat mod 14,1 mio. kr. i den tilsvarende periode året før.

I forbindelse med regnskabet for tredje kvartal præciserer Egetæpper sine forventninger til regnskabsåret 2017/18, hvor der nu ventes en omsætning på 1130-1170 mio. kr. og en EBIT-margin på 6,5-7 pct.

Tidligere ventede selskabet en omsætning på 1150-1225 mio. kr. samt en EBIT-margin på 7-8 pct.

Forventningerne til de frie pengestrømme er endvidere reduceret til 55-65 mio. kr. fra før 65-75 mio. kr.

 

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen