Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Egetæpper: Brexit-effekter mindre end ventet

tæppe
»Det, vi frygtede lige efter brexit, var, at det her kunne brede sig til mere end blot England. Og det tror vi ikke, det gør, baseret på de meldinger, vi har fået fra de forskellige markeder, og på hvad de forskellige cheføkonomer udtaler. Så vi tror ikke, det får den store effekt på andet end UK,« siger finansdirektør John Vestergaard til Ritzau Finans.

Tæppeproducenten Egetæpper er blevet mere positiv omkring effekterne af brexit, men er stadig afventende i forhold til kommende investeringer.

En uge efter den britiske afstemning om medlemskabet af EU udtalte Egetæpper i sin årsrapport, at selskabet ikke var i tvivl om, at resultatet af brexit ville medføre betydelige negative konsekvenser, ikke kun for det engelske marked, men også for Europa samlet.

Egetæpper er dog blevet mere positive her knap to måneder senere, hvor alt tyder på, at det "kun" er selskabets største eksportmarked, der bliver ramt af brexit i første omgang.

»Det, vi frygtede lige efter brexit, var, at det her kunne brede sig til mere end blot England. Og det tror vi ikke, det gør, baseret på de meldinger, vi har fået fra de forskellige markeder, og på hvad de forskellige cheføkonomer udtaler. Så vi tror ikke, det får den store effekt på andet end UK,« siger finansdirektør John Vestergaard til Ritzau Finans.

21INDDetailhandelspris1-190.jpg

Og ud over en negativ påvirkning af valutakursen for pundet, så har Egetæpper ikke en forventning om, at det vil blive ramt af brexit-effekter i første halvdel af sit forskudte regnskabsår, der løber fra 1. maj 2016 til 30. april 2017.

»Der går et stykke tid fra, at der kommer et ophold i markedet, indtil det rammer os. Vi leverer tæpper og er nogle af de sidste, der kommer ind i nybygningen eller renoveringen. Vi har en forventning om, at det kommer til at ramme os i andet halvår,« uddyber han.

SKRUER NED FOR INVESTERINGER

Usikkerhed om det fremtidige aktivitetsniveau for Egetæpper efter afstemningen gør, at selskabet fortsat er afventende med nye investeringer og vil se tiden an, før det igangsætter nye, store ting.

»Der er skåret en kende af investeringerne. Tidligere sagde vi, at vi forventede at skulle bruge 40-50 mio. på investeringer, og det er sat ned til 30-40 mio. Så vi venter lige og ser,« forklarer John Vestergaard og fortsætter:

»Det her betyder, at vi færdiggør de investeringer, vi har sat i gang, og så er der plads til lidt nye investeringer. Men vi vil lige afvente og se, før vi sætter nye, store ting i gang.«

Pix: Egetæpper

Ud over at stramme op på alle dele af forretningen, vil Egetæpper forsøge at afbøde valutakursændringen for at kompensere for brexits negative påvirkning.

»De steder, hvor vi har mulighed for at sætte priserne op, vil vi selvfølgelig gøre det. Det vil afbøde en del, og der er nogle sektorer, som vi arbejder indenfor, hvor der ikke er nogen lokale engelske producenter. Der har vi måske lidt større mulighed for at sætte priserne op, end hvis der er lokale producenter,« siger finansdirektøren.

Tæppeproducenten venter nu en omsætning på 950-1000 mio. kr. samt en EBIT-margin på 7-8 pct. i 2016/17. Tidligere havde Egetæpper sagt, at det før brexit-effekt ventede en omsætning på 1000 mio. kr. og en EBIT-margin på 8-9 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen