Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Efter massivt pres: McDonalds bliver lidt sundere

helt nuggets
Foto:

McDonald’s ændrer opskriften på en række produkter efter pres fra forbrugerne. De kunstige konserveringsstoffer skal ud af McNuggets og burgerbollerne skal være fri for omstridt sirup.

Selv de største virksomheder kan være nødt til at føje sig for forbrugernes ønsker. Det har den amerikanske del af fastfood-kæden McDonald’s måtte sande.

McDonald’s, der har flere end 14.000 restauranter i USA, har foretaget omfattende ændringer på menuen, hvor blandt andet Chicken McNuggets, omeletterne og flere dele af morgensortimentet er blevet ændret, så der ikke længere er kunstige konserveringsmidler i.

12323

Derudover er opskriften på brødbollerne, der bruges til burgere, også ændret. McDonald’s erstatter det omstridte høj-fruktose majssirup med sakkarose, der er almindeligt, hvidt sukker. Ændringerne er kommet efter massivt pres fra forbrugerne, skriver flere amerikanske medier - heriblandt Financial Times.

Lokale forskelle

Ifølge McDonald’s Danmark kommer ændringerne dog ikke til at betyde noget for de danske forbrugere. Her laves Chicken McNuggets allerede uden konserveringsmidler og burgerbollerne med almindeligt sukker, da de enkelte nationale afdelinger selv kan tilpasse opskrifterne så de stemmer overens med markedets ønsker:

»Der er forskel på menuernes sammensætning og opskrifterne bag vores mad, afhængig af hvor på kloden, man besøger McDonald´s. Derfor kan der også være forskel på indholdet i produkterne. Det betyder, at en ændring af produkternes sammensætning i USA ikke nødvendigvis relevant for andre markeder«, siger Marie Bjerrehuus Johansen, der er kommunikationsmedarbejder hos McDonald’s Danmark.

Ligesom den amerikanske afdeling forsøger McDonald’s Danmark dog hele tiden at tilpasse opskrifterne, så de bedst fanger kundernes efterspørgsel.

Derfor kan man i de danske restauranter allerede købe en såkaldt nøglehulsburger - altså en burger, der lever op til Fødevarestyrelsens krav for at få nøglehulsmærket , ligesom maden i dag er mindre fedtholdig end tidligere:
»Vi tager hele tiden ansvar for vores mad, så vi tilpasser og optimerer konstant menuen. For eksempel har vi reduceret fedtindholdet i vores mayonnaise og saltmængden på vores pommes fries«, fortæller Marie Bjerrehuus Johansen.

Nødt til at følge forbrugernes fordomme

Ifølge sociolog Birthe Linddal Jeppesen er McDonald’s og andre fastfood-kæder nødt til at følge forbrugernes ønske om simplere og sundere produkter.

Selvom der blandt forskere er delte meninger om hvorvidt høj-fruktose majssirup er skadeligt eller ej, er det nok, at forbrugerne blot har fået det indtryk, at det måske kan være mere usundt end almindeligt sukker.

MCDONALDS-RESULTS/

Det hele skal nemlig være renere, sundere og mere gennemskueligt:
»Selv stoffer, som måske i virkeligheden slet ikke er problematiske, kan forbrugerne handle på, hvis de har en fordom eller idé om at det er skidt for dem. Så virksomhederne bliver også nødt til også at lytte til forbrugernes fornemmelser og følelser«, siger Birthe Linddal Jeppesen, der mener at tiden og kunderne ellers løber fra restauranterne.

Ifølge Birthe Linddal Jeppesen ses tendensen ikke kun på de mange nye kæder, der slår sig op på simplere produkter, men også på at de etablerede kæder er nødt til at tilpasse sig tiden, hvis ikke de vil blive forældet.

US-MCDONALD'S-TO-ALTER-DOLLAR-MENU-WITH-HIGHER-PRICED-ITEMS

En udfordring restauranter møder overalt i Vesten, forklarer sociologen.
»Forbrugerne er blevet mere opmærksomme på, hvad de putter i munden. Der er større opmærksomhed på sundhed, og der er meget større fokus på såkaldt transparens og på, at folk skal forstå, hvad indholdet af maden er«, siger Birthe Linddal Jeppesen.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen