Berlingske Business
17:59På gensyn i morgen

Efter kollaps: Forslået Kiwi-ejer vil åbne 50 nye butikker

Per Thau
Administrerende direktør i Dagrofra, Per Thau, er klar med ny satsning efter lukningen af Kiwi-butikkerne i foråret: Vil åbne 50 nye supermarkeder. Foto:

Købmandskoncernen Dagrofra har med administrerende direktør Per Thau i spidsen været gennem et turbulent år med lukning af discountkæden Kiwi og et massivt millionunderskud på bundlinjen. Men nu melder topchefen sig klar til ny satsning – som ikke bliver priskrig på dagligvarer.

Der skal åbnes 50 nye supermarkeder.

Sådan lyder den plan Dagrofras topchef, Per Thau, nu er klar til at satse på, efter koncernen i foråret trak sig ud af den danske discountkrig med lukningen af Kiwi-kæden og dens 103 butikker.

Det skriver Jyllands-Posten.

Pix-TigerofSweden

Koncernen har i alt 500 butikker fordelt over landet og vil nu satse på nye butikker blandt supermarkedskæden Meny og kæderne Min-Købmand og Spar.

Særligt de 118 Meny-butikker er i fokus. Her er målet at ekspandere kæden hastigt de kommende år, fortæller Per Thau. Ifølge topchefen er målet, at åbne 50 nye supermarkeder over de kommende fem til 10 år:

»Vi har identificeret hvide pletter på landkortet. Og eksempelvis er vi ikke tilstede i det jyske trekantsområde samt i Sønderborg, hvad vi gerne vil være. Vi vil gerne speede op – og det kan vi nu ved fokusere uden Kiwi. Det er en lang rejse. Men målet er 50 nye,« siger Per Thau til Jyllands-Posten.

US-TECH-AND-MEDIA-ELITES-ATTEND-ALLEN-AND-COMPANY-ANNUAL-MEETING

Ejerskabet af Kiwi-kæden har været en dyr omgang for Dagrofra. Da discountkæden tidligere på året blev lukket, måtte Dagrofa hente 700 millioner kroner ind i ny kapital fra hovedaktionærerne, da årsregnskabet for 2016 bød på et underskud på 655 millioner efter afskrivninger. I år forventes det også, at kæden vil følge tendensen fra tidligere år og levere et trecifret millionunderskud.

Tiden vil vise, om den nye satsning vil bære frugt i et marked, der er presset af både priskrig og meldinger om mange nye butikker fra både Rema1000, Netto og Lidl. Butikskæderne Fakta og Coop driver for eksempel også deres forretning med underskud i øjeblikket, og med 3000 dagligvarebutikker i Danmark er butikstætheden en af de højeste i Euorpa.

Men der er ingen tvivl om, at det vil hjælpe på Dagrofas samlede regnskab ikke at være tynget af Kiwi-kæden. Og koncernen har ingen planer om at gå ind i endnu en priskrig, fortæller topchef Per Thau til Jylland-Posten.

FILM-COMICCON/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen