Berlingske Business

Efter fadæse: Lauritz.com får pæn start på børseventyr

business
Mette Rode og Bengt Sundstrøm Foto:

Onlineauktionshuset Lauritz.com har fået en fin start på minibørsen First North i Stockholm, hvor man et kvarter efter åbning ligger omkring 10 procent over udbudskursen.

Med godt og vel 14 dages forsinkelse er det lykkedes Lauritz.com at blive børsnoteret. Det er tretten dage siden, at selskabet kort før åbningen af First North Premium-børsen i Stockholm meddelte, at noteringen ville blive udskudt.

Og umiddelbart ser det ud til at have været en god løsning. Onsdag er Lauritz.com-aktien startet med en pæn lille stigning - efter en håndfuld minutter lå kursen på 15,90 svenske kroner pr. aktier og et kvarter efter åbningen sniger aktien sig op på 16,50 - altså en stigning på 10 procent i forhold til udbudsprisen på 15 svenske kroner.

LAURITZ.COM

Efter et par lidt uklare - og indledningsvis modstridende forklaringer - erkendte Lauritz.com børsfadæsen i starten af juni, at det var manglen på store institutionelle investorer, der havde fået onlineauktionshuset til at udskyde beslutningen i frygt for, at aktierne ville falde som en sten, så snart børsen åbnede.

LAURITZ.COM

På forhånd havde Lauritz.com meddelt, at nye institutionelle investorer nu var kommet med om bord, og de største her er fortsat Bure Equity, Swedbank Robur, Catella Fondsförvaltning og Rite Internet Ventures Holdings, der til sammen tegner sig for 31 procent af udbuddet.

xx

Efter børsfadæsen sænkede Lauritz.com prisen fra 19-21 svenske kroner til 15 svenske kroner - eller hvad der svarer til godt 12 danske kroner pr. aktie.

Børsnoteringen bliver betragtet som mere eller mindre afgørende for Lauritz.com, der efter et par vanskelige år står med så lidt som 13 millioner i egenkapital og meget begrænset mulighed for at ekspandere forretningen.

Lauritz.com har 26 auktionshuse i Norge Sverige, Tyskland, Belgien og Danmark og har 360 medarbejdere ansat.

Pix-lauritz

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen