Berlingske Business

Efter 10 år med fysiske butikker åbner butikskæden Kings & Queens for nethandel

Kings & Queens1
Tøjkæden Kings & Queens har for eksempel butikker i storcentret Field's ved København, i Aabenraa og Esbjerg.

Butikskæden Kings & Queens åbnede torsdag nethandel 10 år efter, de åbnede den første fysiske butik. Ekspert kalder det for usædvanligt at vente så længe.

Torsdag kl. 9 åbnede Kings & Queens de digitale døre til deres første nethandel. Det sker 10 år efter, de åbnede deres første fysiske butik, hvor de sælger modetøj til primært unge.

Direktør i Kings & Queens, Carsten Plambæk, forklarer, at dengang firmaet blev grundlagt i 2008, var det ikke så almindeligt med nethandel, som det er i dag, og at fokus derfor dengang var at blive landsdækkende med fysiske butikker. I dag har de cirka 250 ansatte og omsætter årligt for et trecifret millionbeløb.

Alligevel er det en smule opsigtsvækkende at vente så længe med at gå online, ifølge retail- og forbrugerdirektør hos Retail Institute, Dorte Wimmer.

»Det er utroligt, de har ventet så længe. De fleste fysiske butikker i dag er også til stede online,« siger hun.

Men spørger man Carsten Plambæk, er det med fuldt overlæg, at det først sker nu.

»Vi har observeret onlinemarkedet og set mange store vokse sig større og andre lukke ned med røde tal. Derfor har vi valgt at vente til nu, hvor vi har musklerne til det,« siger Carsten Plambæk, som forventer at omsætte for et trecifret millionbeløb på nethandlen inden for de første fem år.

Købmagergade i København

Niels Ralund er administrerende direktør hos FDIH, Foreningen for dansk internethandel, og han understreger, at markedet for nethandel er ikke er nemt at komme ind på.

»Hvis man ikke har råd til at bruge Google og Trustpilot, skal man være kreativ og smart, for det er sværere at åbne en succesfuld nethandel end en fysisk butik.«

Men han peger også på, at Kings & Queens har en fordel i, at de allerede har en etableret kundekreds fra deres fysiske butikker, som formentligt vil føle, at de med nethandlen får en endnu bedre service.

Artiklen fortsætter under billedet
Kings & Queens1
Tøjkæden Kings & Queens har for eksempel butikker i storcentret Field's ved København, i Aabenraa og Esbjerg.


Den etablerede kundekreds vil Carsten Plambæk også have til at handle online. Og så vil han have det brand, de har etableret på tværs af 17 butikker i landets største byer og i mindre handelsbyer, til at fungere i samspil med den nye nethandel.

Kunderne skal kunne købe varer online, som de henter i butikken, lige som de kan returnere og bytte varerne der. Ifølge Carsten Plambæk er der ikke ret mange andre online tøjforhandlere, der kan tilbyde det samspil. Han nævner Zalando og Boozt som konkurrenter.

Frem over vil de fysiske butikker også have iPad-stationer. Hvis en kunde for eksempel er i butikken og ønsker at købe en T-shirt, der er udsolgt i den ønskede størrelse, kan vedkommende bestille den online fra butikken.

ZALANDO-RESULTS/


Det er smart tænkt, fortæller Dorte Zimmer, og taler lige ind i Kings & Queens målgruppe, som blandt andet er digitale indfødte.

»De digitale indfødte kan godt lide at ose i den fysiske butik, se en vare og bestille den online med det samme. Med iPad-stationer kan Kings & Queens sikre, at den bliver bestilt hos dem og ikke fra en anden forhandler.«

At kunden kender den fysiske butik, før man går online, er ifølge Dorte Wimmer også en fordel. Carsten Plambæk fremhæver også, at de gennem de sidste 10 år har opbygget et stærkt og velfungerende koncept.

»Vi er dygtige købmænd, strukturerede og systematiske. Du kan sammenligne det med McDonald’s. Hvorfor fungerer de? Fordi de har systemer, der fortæller dem, hvornår der for eksempel skal fyldes op med papbægere. Det gælder for hele deres organisation og også for vores,« siger Carsten Plambæk.

Derudover fremhæver han, at de minutiøst kigger på deres omkostninger ned på bærepose-niveau. Kan de købe et større antal til en billigere pris og lagre dem?

Udover at være dygtige købmand, siger Dorte Wimmer også, at de har formået at skabe butikker, som giver kunden en oplevelse.

»De er dygtige til at lave »rum i rum« i deres butikker og at give kunden en oplevelse. For eksempel har jeg set en butik, hvor der hang gamle møbler ned fra loftet. Det gør, at det ikke bare bliver et transaktionscenter, hvor man køber en T-shirt og går derfra igen,« siger Dorte Wimmer.

Kings & Queens forventer heller ikke, at åbningen af nethandel vil påvirke deres butikkers omsætning negativt. Carsten Plambæk fortæller, at det næste skridt for den familieejede virksomhed bliver at åbne butikker i Norge, Sverige og Tyskland. De har i dag omkring 250 ansatte og omsætter årligt for et trecifret millionbeløb.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen