Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Eccos stjerneskud i Kina har kridtet karriereskoene: »Jeg kører i et højt tempo«

22BUSSARAH-ECCO-131841.jpg
32-årige Sarah Chu er som chef for 19 medarbejdere ansvarlig for Eccos marketing i Kina. PR-foto

32-årige Sarah Chu voksede op på Vesterbro i København og søgte mod sine kinesiske rødder, da ambitionerne blev vekslet til en karriere. Lige nu er hun ansvarlig for Eccos marketingstrategi i Kina og styrer fra Shanghai-kontoret 19 medarbejdere.

Nogle små piger drømmer om at blive prinsesser, andre drømmer om at skrive en ph.d. Sarah Chu tilhører sidstnævnte gruppe, og selv om Eccos marketingchef i Kina har taget karrieren i en mere kommerciel retning end forskervejen, er pigedrømmen kendetegnende for Sarah Chus liv: Ambitionerne er tårnhøje.

De seneste tre år har hun været ansvarlig for Eccos marketingstrategi i Kina, hvor hun på den danske skogigants kontor i Shanghai har 19 medarbejdere under sig. Inden Ecco-ledelsen placerede Sarah Chu i stolen som marketingchef i Shanghai, arbejdede hun med Eccos butiksnet på det europæiske marked.

ALIBABA-SINGLESDAY/

På et marked i så hastig forandring som det kinesiske er tempoet nødvendigt højt, og det passer 32-årige Sarah Chu fint. Hun er nemlig typen, der er drevet af udfordringer, og der skal helst ske noget hele tiden.

»Jeg kører i et højt tempo, og derfor er jeg glad for, at Ecco har valgt at bruge mig i Asien og Kina, hvor jeg er omgivet af dygtige kolleger,« siger Sarah Chu.

Sarah Chu er vokset op på Vesterbro i København med kinesiske forældre. Hun har altid interesseret sig for kinesisk kultur, og derfor var det nærliggende at søge mod øst i jagten på en international karriere.

Ikea

3.000 tegn på skemaet

Trods de kinesiske rødder voksede Sarah Chu ikke op som tosproget, men de manglende sprogkundskaber er for længst indhentet bl.a. via et universitetsophold i Taiwan og ikke mindst et år som assistent på det danske konsulat i Chongqing, hvor stort set ingen talte engelsk i slutningen af 1990erne.

I dag begår Sarah Chu sig sikkert på både mandarin og kantonesisk, og hun er i fuld gang med at lære de 3.000 kinesiske tegn, der bl.a. vil gøre hende i stand til at skrive og forestå præsentationer på kinesisk.

23BUSPix2-Daniel-Skov-Ander.jpg

Drømmen om en ph.d. har Sarah Chu ikke glemt, men hun har erkendt, at en MBA måske er mere relevant. Planerne om de videre studier blev imidlertid sat på standby, da Sarah Chu for fem måneder siden for første gang blev mor. Selv om Sarah Chu valgte at vende tilbage til arbejdet seks uger efter fødslen, har arbejdsvanerne ændret sig efter familieforøgelsen.

»I stedet for at sidde og arbejde om aftenen på kontoret, tager jeg hjem senest klokken 18 og har lidt tid med den lille, inden han skal sove. Så kan jeg tage computeren frem igen,« siger Sarah Chu.

24BUSBUSINESS-172933.jpg

Hun understreger, at alle kvinder selv skal have lov at bestemme, hvordan de balancerer arbejde og familieliv.

I oktober fik Sarah Chu overrakt prisen som »Young Professional of The Year«, der uddeles af Det Danske Handelskammer i Kina – og selv om hun godt kan få livet som nybagt mor og karrierekvinde i Shanghai til at lyde som en dans på roser, indrømmer Sarah Chu også, at hun arbejder hårdt for at nå sine mål.

20MAGKINA-142529.jpg

Derfor tager hun med tak imod det anerkendende skulderklap.

»Det er rart, når ens team og en selv arbejder hårdt, at andre mennesker også lægger mærke til det.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen