Berlingske Business

Ecco indhenter russisk tab i USA

Pix-Ecco
Overskrift
Finansdirektør Steen Borgholm har sammen med den øvrige Ecco-ledelse sat fokus på at accelererer i USA. Foto:
 

Med en ubekendt og usikker faktor i det russiske marked har Ecco skruet op for investeringer i USA, og den jyske familievirksomhed leverer imponerende indtjeningsevne i 2014.

Hvad der tabes i Rusland, tjenes ind i USA. Den jyske familievirksomhed Ecco er trods uro på det russiske marked kommet igennem 2014 med et overskud efter skat på 850 millioner kroner. Omsætningen er vokset med 5 procent og ligger for 2014 på 9 milliarder kroner.

2014 har ikke været uden udfordringer for Ecco, og specielt det russiske marked, hvor den danske skoproducent har 300 butikker, har været kostet.

»Der går ikke et år, uden vi bliver ramt af noget uforudset, og krisen i Rusland har naturligvis også ramt os,« siger Eccos finansdirektør Steen Borgholm.

ecco

Men Ecco reagerede tids nok til at hente det tabte i Rusland hjem på andre markeder, og her har særligt USA været drivkraft med øget salg og acceleration på investeringer.

»Specielt i USA har vi lanceret ekstra produktkollektioner specielt på golfsiden, hvor vi har haft stor succes,« siger Steen Borgholm og tilføjer, at der generelt er lagt pres på hele organisationen for at løbe stærkere og leverer noget ekstra.

»Vi er taknemmelige for, at det har kunnet lade sig gøre, og organisationen har taget imod udfordringen og leveret på det,« siger finansdirektøren.

Han vil nødig spå om, hvad der kommer til at ske i 2015, men planen er at sætte yderligere ind på vigtige markeder som USA for at stå imod den forventede yderligere forringelse i Rusland.

»Vi skal ud og finde vækst i andre markeder. Det gør vi blandt andet ved at øge både butiksinvesteringer og andre investeringer ind i markederne og har et noget større samlet investeringsprogram,« siger Steen Borgholm og tilføjer, at investeringerne ligger 75 porcent højere næste år.

Sko

Ecco har sat fokus på virksomhedens indtjeningsevnen, hvilket betyder, at antallet af solgte sko har ligget på et stabilt niveau de seneste par år. Til gengæld bliver der solgt flere dyre sko - eksempelvis golfsko.

»På trods af lavere vækstrater er vi i stand til at tjene flere penge på det salg, vi har. Vores indtjeningsevne målt som resultat i procent af omsætningen lander på det højeste nogensinde på 15,1 procent af hver omsætningskrone. Det er det, der betyder allermest for os som familieejet virksomhed,« siger Steen Borgholm.

Ecco havde ved udgangen af 2014 en bogført egenkapital på 4 milliarder kroner.

Virksomheden sælger i dag sine sko i 88 lande fra 3.060 Ecco-butikker og fra 14.000 salgssteder, altså butikker med flere skomærker. Ecco arbejder på, at der fremover bliver solgt flere sko fra egne butikker.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen