Berlingske Business

Dynekonge kaster millioner i møbler

Lars Larsen , direktør Jysk Sengetøjslager, fotograferet ved h
Lars Larsen har købt 80 pct. af aktierne i IDdesign fra kapitalfonden Axcel, der selv holder på de 20 pct. Tilsammen har de indtil videre postet 215 mio. kr. i møbelkæderne Ilva og Idémøbler. Foto:

Siden Lars Larsen købte Ilva og Idémøbler har han lagt 215 mio. kr. i møbelkæderne sammen med kapitalfonden Axcel.

Siden Lars Larsen overtog Ilva og Idémøbler, har der været gang i den helt store redningsplan. Og den har kostet. Indtil videre har dynekongen postet 215 mio. kr. i møbelkæderne sammen med kapitalfonden Axcel.

Det skriver Børsen.

Siden konkurrencemyndighederne i september godkendte Jysks køb af 80 pct. af IDdesign har der været gang i fremtidsplanerne. IDdesign driver de to boligkæder, og administrerende direktør Michael Christiansen har planer om, at det store pengebeløb skal bruges på den langsigtede udvikling.

Pix_larsen

»Vi er i gang med at finde ud af, hvordan selskabet skal se ud fremadrettet. Vi har et fokusområde, der siger, at vi skal have de synergier, der nu er ved at være en del af en stor koncern. Og når vi har fået styr på det, skal vi ud at ekspandere, både i Danmark og i udlandet,« siger han til Børsen.

Selvom der allerede nu er sat en lille prop i hullet på IDdesigns gæld, så er det langt fra nok til at stoppe de økonomiske problemer. Møbelbranchen har haft det hårdt efter Finanskrisen. Og det har Ilva og Idémøbler langt fra drejet uden om.

Ved udgangen af regnskabsåret, der var den 31. marts, lå den nettorentebærende gæld på 268 mio. kr. Og egenkapitalen var negativ med et minus på 232 mio. kr. Men det skræmmer ikke Lars Larsen væk fra at satse på møbelbranchen. Jysk har lovet at dække behovet for likviditet i selskabet indtil marts 2015.

pix-dynekongen

Michael Christiansen vil ikke melde klart ud, hvornår han tror, at udviklingen vender.

»Vi har en forhåbning og en forventning om, at markedet holder op med at falde, men jeg er næsten holdt op med at spå om hvornår. For jeg har et par gange sagt, at nu er bunden nået, og det har den så ikke været alligevel,« siger han til Børsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen