Berlingske Business

Discountkæder truer de danske bagerbutikker

bagerdiscount_Business
Bagermestrene bliver presset mere og mere fra discountkæderne. Foto:

Med »brødhuse«, »friskbagt« og »bake-off« vil discountkæderne Netto, Lidl og Aldi kapre kunder fra de hårdt prøvede bagermestre. Discountkædernes offensiv kan blive sidste søm i ligkisten for op mod 350 lokale bagere.

Discountsektoren indleder en krig, der kan blive dødstødet for mange af de lokale bagerbutikker, som har været økonomisk klemte i årtier.

Danmarks største discountkæde, Netto, er i fuld gang med at åbne såkaldte »brødhuse« i sine 442 danske butikker, og planen er, at samtlige af Nettos danske butikker skal åbne et brødhus i løbet af de næste få måneder. Her kan kunderne frit vælge rundstykker, franskbrød og andet brød, der er bagt på dagen.

Lidl og Aldi har besluttet at indføre »bake-off« i deres butikker. Fra Lidl lyder det, at samtlige butikker i Danmark i løbet af 2013 vil tilbyde bake-off-brød, der er frossent forbagt brød, som får en ekstra tur i en ovn i butikken. Selv om friskheden og smagen ikke er helt den samme som hos bagerne, kan bagerbutikkerne alligevel mærke den ny konkurrence fra discountkæderne.

»Vi må indrømme, at discountkædernes nye brødkoncepter er noget, som udfordrer os. Først kom Lidl, og så gik Netto i gang. Jeg er alvorligt bekymret for, at hele discountsektoren i løbet af meget kort tid er med på bølgen. Det tror jeg faktisk godt, at vi kan indstille os på,« siger Hardy Christensen, formand for Bager- og Konditormestre i Danmark.

Hos Danmarks næststørste discountkæde, Coop Danmaks Fakta, har man endnu ikke indført bake-off, men muligheden er under overvejelse.

»Vi tester bake-off i nogle af vores Fakta-butikker i øjeblikket,« siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop Danmark.

Lukkelov uheldig for bagerne

Discountbutikkernes brødoffensiv kommer, efter at de har udvidet deres åbningstider i weekenden betragteligt, siden lukkeloven blev afskaffet 1. oktober. Søndagsåbent er blevet indført over hele landet i discountkæderne, og derfor giver det nu mening at gå i krig med de bagermestre, som stadig står for en god del af danskernes småindkøb om søndagen. Antallet af bagerbutikker er faldet fra 2.500 til cirka 850 i Danmark. De resterende bagerbutikker har en omsætning på anslået små to mia. kroner, og det marked er en lækkerbisken for væksthungrende discountkæder, som buldrer frem over hele landet.

»Discountbutikkerne begynder nu at præsentere deres brød på en langt mere appetitlig måde end tidligere, og de vil helt sikkert kunne tage betydelig omsætning fra mange af bagerbutikkerne,« siger Bruno Christensen, konsulent og direktør i Detailhandelspromotion, der for nylig har gennemført en analyse af det danske bagermarked.

Cirka 350 af landets bagere er i dag i så ringe forfatning, at der skal ganske små pust til, før de vælter omkuld, vurderer Bruno Christensen.

»De er i større eller mindre grad lukningstruede. I årevis har de kæmpet med vigende indtjening, og de har sænket ambitionerne. Når det så bliver tid til et generationsskift, må vi regne med, at mange af dem i stedet vil lukke og forsvinde helt fra landkortet,« siger han.

Bedre parkeringsforhold ved Netto

Foruden nye brødkoncepter og udvidede åbningstider har discountbutikkerne flere fordele, som ærgrer bagermestrene.

»Konkurrencen i detailhandlen handler i høj grad om gode tilkørselsforhold og parkeringsmuligheder, og her er discountbutikkerne jo ofte meget nemme at parkere foran, hvorimod en bagerbutik måske ligger er sted, hvor der ikke kan holde så mange biler foran,« siger bagermestrenes formand, Hardy Christensen.

I en brødkrig bliver alle kneb brugt, og det har ført til et opgør om ord mellem bagermestre, kiosker og discountkæder.

Friskbagt eller frisk fra fryseren?

Efter en længere indsats lykkedes det bagermestrene at få stoppet servicestationer og 7-Eleven i at markedsføre bake-off brød som »friskbagt«. Men efter at Lidl har indledt sin brødoffensiv, har Fødevarestyrelsen i sin vejledning gjort klart, at discountkæder og kiosker gerne må bruge ordet »nybagt,« hvis de blot samtidig oplyser, at der ganske vist er tale om bake-off. Den afgørelse er Hardy Christensen langt fra tilfreds med:

»Vi synes på ingen måde, at det er i orden. Derfor forsøger vi nu at få Fødevarestyrelsen til at forhindre dem i at kalde bake-off for nybagt. For det er jo ikke nybagt.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen