Berlingske Business

Discount-køb og lukkelov forgylder Dansk Supermarked

pix - netto - biz
Der er godt besøgt i landets Netto-butikker, der hapser kunder fra konkurrenterne. Foto:

Danskernes stigende discount-indkøb og den ny lukkelov betyder rekordvækst for Dansk Supermarked.

Detailhandelskoncernen Dansk Supermarked, der driver blandt andet driver Netto, Føtex og Bilka, nyder godt af danskernes tiltagende hang til at købe discountvarer og den ny lukkelov.

Det fremgår af koncernens regnskab for andet kvartal, hvor Dansk Supermarked omsatte for 14,1 mia. kroner mod 13,6 mia. kroner i samme periode sidste år. Samtidig steg resultatet før finansielle poster til 463 mio. kroner mod 292 mio. kroner i samme kvartal i 2012.

Dansk Supermarked løb dermed fra konkurrenterne og voksede 6,1 procent - korrigeret for Tøj & Sko-butikkernes lukninger - i et underliggende marked, der steg 0,5 procent i årets andet kvartal. Det skyldes ikke mindst danskernes stigende discount-indkøb.

»Netto har endnu en gang leveret brancheledende tal i et meget hårdt marked. Samtidig fastholder Bilka sin andel, mens Føtex går frem. Samlet set betyder det rekordvækst i markedsandele, hvilket er tilfredsstillende,« siger administrerende direktør i Dansk Supermarked Per Bank i en meddelelse i forbindelse med regnskabet.

I alt voksede detailkoncernens andel af markedet i andet kvartal til 34,9 procent på det danske marked, ligesom koncernen voksede i Sverige og Polen. På det tyske marked er situationen status quo.

Af regnskabet fremgår det ligeledes, at en række tiltag med at effektivisere koncernen har resulteret i lavere priser, ligesom at der har været fokus på loyalitetsprogrammer og ledelsen i selskabet.  Ifølge Per Bank er især de lavere priser vigtige, og han tolker derfor, at kunderne belønner Dansk Supermarked for indsatsen her.

Også den nye lukkelov vurderes at have stor betydning for dagligvarekoncernens fremgang.Det skyldes, at Netto-butikkerne nu nupper nogle af de kunder, der tidligere gik i de søndagsåbne fakta-butikker, mens Netto tidligere havde lukket.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen