Berlingske Business

Direktør om Peak Performance-frasalg: »Fokus er nu at drive og udvikle de tilbageværende mærker«

1
Tøjmærket Peak Performance, der længe har været en fast del af modekoncernen IC Group, er blevet solgt. Foto:

Det kan komme på tale at sælge flere af de fire tilbageværende mærker i IC Group, siger direktøren. Men det vigtigste lige nu er at udvikle på mærkerne, som endnu ikke har opnået deres fulde potentiale.

Der var én, der var to, der var tre, der var fire ...

Men for få år tilbage var der 11. Altså tøjmærker, som hører under den danske modekoncern IC Group. Senest er Peak Performance, der var det af IC Groups mærker med den største omsætning, solgt fra i en storhandel til finske Amer Sports Corporation, som siden 1974 har involveret sig i sportsudstyrsmarkedet. Derfor står IC Group, som blev skabt af den danske rigmand Niels Martinsen, tilbage med mærkerne Tiger of Sweden, Designers Remix, By Malene Birger og Saint Tropez.

Direktør i IC Group, Alexander Martensen-Larsen, kalder handlen for enden på en lang strategisk proces, som gik ud på at kigge indad og finde ud af, om der fandtes en bedre ejer af Peak Performance end IC Group.

Peak Performance

»For nogle år tilbage satte vi den rigtige strategi for Peak Performance og fik den rigtige ledelse på plads. Og vi er lykkedes med den første fase af videreudviklingen af Peak Performance, og det gør, at det er nået til, at næste del af strategien er at komme endnu længere ud internationalt. Som porteføljevirksomhed skal man altid stille sig selv spørgsmålet om, hvorvidt der er andre, der kan gøre det hurtigere, end vi kan. Og som derfor er villige til at betale en højere her-og-nu-pris,« siger Alexander Martensen-Larsen.

Og det kan Amer Sports Corporation altså.

»Vi har fundet en ejer, som har et globalt fodaftryk. Med en tilstedeværelse i både Nordamerika og Asien er de i stand til at kapitalisere på Peak Performance og er villige til at betale en pris, som, vi mener, er særdeles attraktiv for vores aktionærer her og nu,« siger IC Group-direktøren.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Mulighed for flere frasalg

Historien om IC Group går tilbage til 1969, hvor den danske rigmand Niels Martinsen stifter InWear Group A/S og fabrikerer modetøj til unge kvinder under fanen InWear. I årene der kommer, bliver flere mærker tilføjet til InWear Group, og i 2001 fusionerer virksomheden med norske Carli Gry International A/S og udgør til sammen IC Companys, som er det, vi i dag kender som IC Group. Fra 2013 og frem til i dag er syv tøjmærker solgt fra virksomheden, hvis man tæller virksomheden farvel til Peak Performance med.

Og frasalgsrytmen kan fortsætte, hvis prisen er rigtige, lyder det fra Alexander Martensen-Larsen. Men det er der ikke planer om lige nu, hvor fokus i stedet er at udvikle på de tilbageværende mærker.

Peak Performance

»Der er på nuværende tidspunkt ikke nogen konkrete planer om at sælge vores tilbageværende mærker. Med vores tilbageværende mærker mener vi ikke, at deres fulde potentiale er reflekteret i det omsætnings- og indtjeningsniveau, de har på nuværende tidspunkt. Derfor er fokus nu at drive og udvikle de tilbageværende mærker, hvoraf vi mener, at Tiger of Sweden har et stort internationalt potentiale.  Et eventuelt salg af de resterende mærker kan ske når og hvis vi mener, at de har nået et sted i deres udvikling, hvor det er det rigtige at gøre for aktionærer,« siger Alexander Martensen-Larsen.

Hvad står I så tilbage med som børsnoteret virksomhed, hvis I frasælger yderligere?

»Det vil tiden vise. Det er spekulativt.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen