Berlingske Business

Din landsdel afslører din net-shopping

pix-mobilenheder
På landsplan er der store regionale forskelle på, om vi går på nettet fra tablets eller telefoner, og det er meget forskelligt, hvad vi bruger dem til. Foto: Bobby Yip, Scanpix.

Hvor du bor har stor betydning i forhold til, hvad du laver og køber, når du er på nettet.

Østjyderne køber møbler, københavnerne take-away, og på Fyn og i Nordjylland køber de shampoo og kosttilskud. Mulighederne på nettet er mange, og det er vores vaner også.

En netop offentliggjort befolkningsundersøgelse fra Eniro viser helt klare tendenser i vores internetvaner i forhold til, hvor vi bor.

BRITAIN/

København er det sted i landet, hvor der handles mest på nettet, og hele 48 procent af hovedstadens borgere køber take-away på nettet hver måned. På Fyn er de mest flittige til at tage mobilen op ad lommen, når der skal handles på nettet, og i Nordjylland handler de, mens de er på farten.

Vanerne er mange, selvom Danmark er et lille land, og koncernchef i Eniro Stefan Kercza siger, at undersøgelsen viser nogle overraskende forskelle i netforbruget.

»Danmark er et lille land, og man kunne forvente et mere ensartet forbrugsmønster på tværs af regionerne. Men der er en høj grad af variation i, hvad vi køber på nettet, og hvilke enheder vi bruger til indkøbene,« siger koncernchefen i en pressemeddelelse.

I forlængelse heraf påpeger han også vigtigheden af, at virksomheder tilpasser deres tilstedeværelse på nettet, for eksempel ved at optimere webshops til visning på mobile enheder.

Post Danmarks distributionscenter i København

På landsplan er der også stor forskel på, om vi tilgår internethandlen fra computere eller mobile enheder. De fleste danskere gør det fra en stationær eller bærbar computer. Dette er 89 procent på tværs af regionerne. Flere og flere gør det også fra mobile enheder, og på tablet-fronten ligger Sønderjylland i front. Her bruger 31 procent en tablet til internethandel. Fynboerne er flittigst med mobilen, når der skal handles på nettet, og den er 18 procent af øboernes favorit-enhed at handle fra.

Undersøgelsen bygger på data indsamlet af Eniro blandt 2.009 repræsentativt udvalgte respondenter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen