Berlingske Business
17:42

Detailvirksomheders foretrukne digitale platform solgt for milliarder

Billede
Ifølge tal fra Demand­wares shopping index foregår en fjerdedel af alle online-handler i Norden via en smartphone, mens det tilsvarende tal i Storbritannien er en tredjedel. (Foto: Scanpix)

Den amerikanske virksomhed Demandware, som har Bestseller, Pandora og IC Group blandt sine kunder, er blevet solgt for 2,8 milliarder dollar. Der er med andre ord penge i e-commerce.

De fleste af os går stadig i butikker med noget så gammeldags som døre, vægge, ekspedienter og varer til at se og røre, når vi vil købe nyt tøj, nye sko eller smykker. Men mere og mere handel i detailbranchen foregår i netbutikker, som forbrugerne besøger via mobiltelefonen, tablets eller en computer. Udviklingen har fået den børsnoterede teknologivirksomhed Salesforce til at betale et milliardbeløb for at komme hurtigt med på vognen inden for e-commerce. Salesforce har købt den amerikanske virksomhed Demandware, en digital handelsvirksomhed, for ikke mindre end 2,8 milliarder dollar svarende til 18,5 milliarder kroner.

Demandware blev børsnoteret i 2012, og virksomheden har over de seneste fem år arbejdet sig frem til at være detaillisternes foretrukne valg til håndtering af e-commerce. Således tæller Demandwares kunder store, globale virksomheder som Adidas, L’Oreal og Marks & Spencer, men også danske virksomheder som Bestseller, IC Group og Pandora er på kundelisten hos Demandware.

»Opkøbet af Demandware bringer os i en position til at erobre det multimilliarder dollar store handelsmarked,« udtalte topchef i Salesforce, Keith Block, ifølge det amerikanske erhvervsmedie Forbes i forbindelse med handlen.

kantine

Forbes skriver ligeledes, at Salesforce forventer, at opkøbet vil bidrage til en stigning i omsætningen på mellem 100 og 120 millioner dollar i finansåret 2017.

Handlen kommer ikke umiddelbart til at få betydning for Demandwares danske kunder, fortæller Lars Grønkjær, Demandwares nordiske chef med base i København.

Han vil ikke udtale sig specifikt om handlen, som forventes afsluttet inden 31. juli, men endnu ikke er endelig godkendt. Til gengæld vil den nordiske chef godt sætte ord på den udvikling, der lige nu foregår inden for e-handel på den globale scene.

»Det, alle taler om, er forståelsen for kunden 360 grader, siger Lars Grønkjær.

Den rigtige vare på det rigtige tidspunkt

Det handler med andre ord om at bruge data rigtigt og dermed være i stand til at være til stede med det rigtige produkt til den rigtige kunde på det rigtige tidspunkt. Og det er på en måde blevet nemmere at påvirke forbrugerne til at handle, for mens nogle af os stadig skal vænne os til at købe varer på computeren, skifter flere og flere fra computeren til mobiltelefonen, som de fleste konstant har inden for rækkevidde.

Med henvisning til tal fra Demand­wares shoppingindeks sker en tredjedel af alle online-handler hos Demandwares britiske kunder på mobilen, mens tallet for indkøb på mobilen i Norden ligger på 25 procent af alle online-handler.

15BUSAnders-Holch-Povlsen-a.jpg

Ifølge Lars Grønkjær viser forskellen på tallene ikke nødvendigvis nordiske forbrugeres manglende vilje til at handle på mobilen. Han langer i stedet ud efter danske virksomheders manglende fokus på e-commerce.

»Danske virksomheder har været lidt træge i forhold til at komme med på den her digitale tsunami. Nogle af dem har fanget det, men generelt halter de langt bagefter på e-handel,« siger Lars Grønkjær.

Ifølge analyseinstituttet Gartner vil det globale forbrug på digitale handelsplatforme stige over 14 procent årligt frem mod 2020.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen