Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Detailsalget stiger med fremgang til fødevarer

Billede
Strøget Foto:

Et højere salg af dagligvarer var med til at løfte det danske detailsalg i juni, der efter et par svage måneder tidligere i år nu viser fremgang.

Detailsalget i Danmark steg helt præcist med 0,2 pct. i juni, viser tal fra Danmarks Statistik, som er offentliggjort fredag morgen.

Fremgangen var dog lidt mindre end ventet, da en række økonomer havde ventet en stigning på 0,2 pct. ifølge et estimat fra Bloomberg.

»I juni trak varegruppen fødevarer og andre dagligvarer op med en stigning på 0,2 pct. Salget af andre forbrugsvarer steg med 0,4 pct., mens varegruppen beklædning med videre havde en nedgang på 0,5 pct.,« skriver Danmarks Statistik.

Mens det altså umiddelbart var en mindre skuffelse for juni, hæfter Jyske Bank sig til gengæld ved, at tallene for de foregående måneder er blevet korrigeret til den positive side.

Detailsalget er nu steget omkring 0,7 pct. i første halvdel af 2016, hvor det inden fredagens tal så ud til at blive et fald.

»Det var en tiltrængt stigning i juni, efter at detailomsætningen faldt markant i årets første del,« skriver Niels Rønholt, senioranalytiker i Jyske Bank.

»Månedsudviklingen i detailsalget har været påvirket af både skuddag i februar og en tidlig påske, og det er sikkert en del af forklaringen på de store udsving i statistkken i årets første halvdel.«

»Reelt har der næppe været tale om, at forbrugslysten er styrtdykket i første kvartal for så sidenhen at komme godt igen,« skriver han.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen