Berlingske Business

Detailsalget stiger med fremgang til fødevarer

Billede
Strøget Foto:

Et højere salg af dagligvarer var med til at løfte det danske detailsalg i juni, der efter et par svage måneder tidligere i år nu viser fremgang.

Detailsalget i Danmark steg helt præcist med 0,2 pct. i juni, viser tal fra Danmarks Statistik, som er offentliggjort fredag morgen.

Fremgangen var dog lidt mindre end ventet, da en række økonomer havde ventet en stigning på 0,2 pct. ifølge et estimat fra Bloomberg.

»I juni trak varegruppen fødevarer og andre dagligvarer op med en stigning på 0,2 pct. Salget af andre forbrugsvarer steg med 0,4 pct., mens varegruppen beklædning med videre havde en nedgang på 0,5 pct.,« skriver Danmarks Statistik.

Mens det altså umiddelbart var en mindre skuffelse for juni, hæfter Jyske Bank sig til gengæld ved, at tallene for de foregående måneder er blevet korrigeret til den positive side.

Detailsalget er nu steget omkring 0,7 pct. i første halvdel af 2016, hvor det inden fredagens tal så ud til at blive et fald.

»Det var en tiltrængt stigning i juni, efter at detailomsætningen faldt markant i årets første del,« skriver Niels Rønholt, senioranalytiker i Jyske Bank.

»Månedsudviklingen i detailsalget har været påvirket af både skuddag i februar og en tidlig påske, og det er sikkert en del af forklaringen på de store udsving i statistkken i årets første halvdel.«

»Reelt har der næppe været tale om, at forbrugslysten er styrtdykket i første kvartal for så sidenhen at komme godt igen,« skriver han.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen