Berlingske Business

Detailsalget steg i april

supermarked - 2017052209143346
Arkivfoto: Detailsalget steg i april, og det er godt nyt for økonomien. Foto:

Der blev købt mere ind i april end i måneden før. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Detailsalget steg med 0,3 procent i april. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. I marts var stigningen på 0,1 procent.

Mens væksten i april var højere end i marts, var det stadig noget under den solide fremgang i februar på 0,6 procent.

Set over de sidste tre måneder er detailsalget steget med 0,5 procent, pænt over den foregående tremåneders periode, hvor salget dykkede med 0,2 procent.

09BUSPix-Odd-Reitan-095712.jpg

»Fremgangen i detailsalget er godt nyt for virksomhederne. Lidt mere fredagsslik, en ekstra bøf eller et par nye bukser giver flere ordrer til virksomhederne, og det er med til at skabe flere job,« skriver cheføkonom i Dansk Industri Morten Granzau.

Privatforbruget, som detailsalget siger noget om, er en afgørende del af den danske økonomi.

»Vi tror på fremgang i forbruget på knap 5 procent samlet set i 2017 og 2018, hvilket vil understøtte den økonomisk vækst herhjemme og løfte beskæftigelsen i de private virksomheder op mod nye rekordhøjder,« siger cheføkonom Morten Granzau.

Mandag: Rema 1000

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen