Berlingske Business

Detailhandlen vilde med medicin

Detailhandlen vilde med medicin - 1
Detailhandlen er vilde med at sælge håndkøbsmedicin. Det betyder mere bekvemmelighed for kunderne. Foto:

Flere og flere butikker tilbyder sine kunder håndkøbsmedicin, viser nye tal. Det bekræfter tendensen til at give kunderne mulighed for kun at skulle fylde indkøbskurven ét sted.

Agurker, oksekød, mælk – og hovedpinepiller. 2008 bød på en markant stigning i antallet af detailhandlere, der sælger håndkøbsmedicin.

Tidligere lå antallet af nye udslagssteder på omkring 150 om året, men i 2008 ansøgte 277 steder om lov til at sælge medicin, og tendensen for 2009 er den samme. I første halvår har 159 steder fået lov til at sælge medicin. Det viser nye tal fra Lægemiddelstyrelsen.

Ifølge Frank Bøgh Wendelbo-Madsen fra Lægemiddelstyrelsen er det stort set alle, der søger, der får lov til at sælge håndkøbsmedicinen.

Det stigende antal af butikker, der sælger håndkøbsmedicin, hænger bl.a. sammen med butikkernes bestræbelser på at gøre indkøbet nemt for kunderne, siger informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen.

”Det handler i høj grad om bekvemmelighed. Det ser vi også på mange andre områder. Hvor man tidligere gik i boghandleren for at købe en bog, så der det i dag naturligt, at man køber den samtidig med, at man køber mælk og brød. Folk vil gerne spare den tid. Det er en udvikling, vi har set igennem de seneste ti år,” siger han.

Særligt i mindre byer
Hos Coop er håndkøbsmedicinen særligt et hit i butikker i mindre byer.

”Vi har 400 Dagli’Brugsen og 270 SuperBrugsen. Mange af dem ligger uden for de største byområder, hvor der ikke altid er traditionelle apoteker, og vi vil gerne yde den ekstra service. Desuden kan det være et supplement til de små butikkers økonomi, og så det kan være med til at styrke vores butikkers placering i de lokale samfund, så selvom det er et nicheområde for os, er det vigtigt for at tillægge de små butikker i lokalsamfundet så mange ekstrafunktioner som muligt,” siger Jens Juul Nielsen, der dog regner med at også flere butikker i de store byer efterhånden vil begynde at sælge håndkøbsmedicin.

Benzinstationer vil sælge medicin
Lægemiddelstyrelse oplever især en øget interesse fra benzinstationerne Q8 og Statoil, der nikker genkendende til behovet for at kunne tilbyde kunderne et bredt varesortiment.

”Vi lægger meget vægt på at gøre hverdagen let og enkelt for forbrugeren. Vi har et slogan, der hedder: ’Vi har tænkt os om til gavn for dig’, og det mener vi omfatter hele pakken – også det at sælge håndkøbsmedicin. Specielt er der i weekenden meget behov for smertestillende, som er det, vi sælger mest af. Særligt om søndagen sælger vi meget, og der er jo lukket på de fleste apoteker”, siger kommunikationschef i Q8 Jytte Wolff-Sneedorff.

Fra Statoil er meldingen den samme.

”Der har været en efterspørgsel fra kunderne. De får jo også ondt i hovedet, når apoteket er lukket. Vi har lange arbejdstider på stationerne, som er meget tilgængelig, og det er en fordel,” siger informationsmedarbejder i Statoil Jesper Langer.

Af de 236 bemandede Statoil-stationer, kan man købe medicin på cirka 100.

Salget af medicin er ikke en voldsom stor forretning i sig selv, men det har den fordel, at det trækker kunder til butikkerne, siger Jesper Langer.

Lægemiddelstyrelsen holder opsyn med detailhandlen, og i 2008 blev reglerne skærpet, så medicin der er over 6 måneder gammelt fører til en politianmeldelse, tidligere blev der først indgivet en politianmeldelse efter en overskridelse på 12 måneder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen