Berlingske Business
15:43Apple-aktien falder efter manglende interesse i iPhone 8

Detailgigant dybt skuffet over rødt lys for flere hypermarkeder

Billede
Den nye udgave af planloven sender Dansk Supermarkeds planer om flere hypermarkeder i mølposen, mens Coop vil fortsætte sine investeringer i flere butikker i Dagli’Brugsen-kategorien. Billedet er fra en Bilka-butik. (Arkivfoto: Jens Thaysen)

Coop og De Samvirkende Købmænd blev de store vindere, mens Dansk Supermarked blev taber i kampen om flere hypermarkeder ved liberalisering af planloven.

De onde lo, og de gode græd, da V-regeringen torsdag indgik en aftale med Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om modernisering af planloven.

Ja, internt i ledelsen af Dansk Supermarked tænker og siger de måske sådan, men udadtil er tonen pæn og moderet. I Danmarks suverænt bedste dagligvarekoncern til at tjene penge hersker der imidlertid dyb skuffelse over den politiske aftale.

»Den politiske aftale er snarere en modernisering, end det er en liberalisering af planloven. Vi afventer fortsat det endelige livtag med planloven,« siger Mads Hvitved Grand, group vice president og kommunikationschef i Dansk Supermarked til Berlingske.

Ingen vil næppe bestride, at Coop og købmændene blev de helt store vindere, mens pengemaskinen Dansk Supermarked blev den helt store taber i kampen om liberalisering af planloven, herunder den foreslåede åbning for flere hypermarkeder. I dag har Dansk Supermarked 17 hypermarkeder i form af Bilka-supermarkeder. Det betyder, at selskabets planer om at investere i at bygge en håndfuld nye hypermarkeder bliver lagt i mølposen.

18NAVJOHN-WAGNER-155709.jpg

Skuffelse i Dansk Supermarked

Giganten havde forlængst lugtet, hvorhen vinden blæste. Og til Dansk Supermarkeds store skuffelse blev der torsdag ikke politisk flertal for regeringens forslag til liberalisering af planloven, der ville gøre det muligt at opføre hypermarkeder, som herhjemme kun findes i form af de store Bilka-varehuse. Den øvre grænse for dagligvarebutikker i bymidter og bydelscentre hæves med den nye planlov fra de nuværende 3.500 til 5.000 kvadratmeter.

»Det, som Produktivitetskommissionen og flere andre har anbefalet, er jo at give flere danskere mulighed for at handle i hypermarkeder, fordi det er de mest rationelle enheder. Det er dem, der på langt sigt kan sikre de bedste priser og det største udvalg af dagligvarer. Hvis man åbnede for flere hypermarkeder, ville det give en milliardgevinst i øget produktivitet. Men det har regeringen ikke kunnet samle politisk flertal for. Det, synes vi, er ærgerligt. For man afskærer de fleste danskere fra at handle til de bedste priser,« siger Mads Hvitved Grand.

Kronik-foto

Monopol på hypermarkeder

Samtlige Dansk Supermarkeds 17 Bilka’er er hypermarkeder. Hertil kommer A-Z i Hjørring, der er et slags Bilka minus fødevarer; det vil sige et varehus med et stort nonfood-udvalg. Bilka i Skalborg ved Aalborg, Tilst ved Aarhus, Odense og Hundige er blandt de største hypermarkeder på hver mellem 14.000 og15.000 kvadratmeter, mens Bilka i Hillerød, Sønderborg og Slagelse er blandt de mindste på hver mellem 7.000 og 9.000 kvadratmeter.

Med den nye planlov har Dansk Supermarked fortsat monopol på at drive hypermarkeder i Danmark.

»Vi har i dag ingen konkurrrence på hypermarkeder. Blev der åbnet for flere af dem, ville det være med til at holde os på tæerne og sikre forbrugerne de laveste priser. Man kan dog glæde sig over, at Bilka er billigst i Søndagsavisens seneste pristjek på dagligvarer,« siger pressechefen.

I blandt andet Randers har der været et Bilka på vej, da projektet var godkendt af byrådet. Men det blev bremset af politikerne på Christiansborg. I dag er planloven indrettet sådan, at det ikke er lovligt at bygge supermarkeder med et areal på over 3.500 kvadratmeter. Det bliver nu hævet til 5.000 kvadratmeter, mens kvadratmetergrænsen for dagligvarebutikker i lokalcentre bliver fastholdt til 1.200 kvadratmeter.

Prisstigning og pant på grænsedåser kan være på vej

»Med aftalen er man kommet så langt, som der politisk er mulighed for. Det er fint nok. Der er nogle lempelser i den nye planlov, men det kommer ikke til at flytte det helt store,« erkender Mads Hvitved Grand.

Både i Coop og hos De Samvirkende Købmænd (DSK), glæder man sig højlydt over, hvad købmændenes administrerende direktør John Wagner med høj cigarføring kalder »en sejr af dimensioner« – nemlig at der ikke bliver åbnet for flere hypermarkeder i Danmark.

»Vi undgår døden for masser af butikker,« siger John Wagner.

tyv

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen