Berlingske Business

Det spiller for B&O - stærk vækst i Play

Bang & Olufsen med halvårsregnskab
B&O butik på Frederiksberg f Foto:

B&Os finanser er i bedring, og det er ikke mindst drevet af tocifret vækst i det prismæssigt mere tilgængelige B&O Play. Struer-virksomheden har kurs mod de første overskud i mands minde.

B&O har haft et strålende andet kvartal, der i den danske teknikvirksomhed løber mellem juni og november. Bundlinjen er i forhold til samme periode sidste år fordoblet, og det skyldes ikke mindst de gode takter i det prismæssigt mere tilgængeligt segment B&O Play.

»I andet kvartal leverede vi tocifret vækst og forbedrede vores lønsomhed, og vi fastholder vores forventninger til hele året. Resultatet var drevet af et stærkt salg i B&O Play, omkostningsfokus og en positiv udvikling i alle markeder. Alt i alt er jeg tilfreds med den fremgang, vi har haft i de første seks måneder. Det understreger, at vi har en stærk produktportefølje, og at vores fortsatte fokus på at skabe en skalerbar forretningsmodel giver resultater,« siger adm. direktør Henrik Clausen.

pix-Google

I kvartalet viser B&O en rigtig pæn vækst. Sammenlignet med kvartalet sidste år har væksten været på 15 pct., mens det i Play-segmentet er hele 30 pct.

B&O har de seneste mange år været enormt udfordret på driften, og selv om flere frasalg har bidraget til en enkelt år med sorte tal på bundlinjen, så har Struer-koncernen tabt millioner og atter millioner på deres drift. Senest B&O havde et overskud på driften (målt på EBIT-niveau) var i 2011/2012. Siden da har selskabet tabt omkring 1,5 mia. kr. på driften, men noget kunne tyde på, at 2017/2018 bliver et nybrud i rækken af underskud. På EBIT-niveau har B&O nemlig et overskud på 18 mio. kr. i halvåret mod et underskud på 52 mio. kr. sidste år.

Kineser ejer nu over en femtedel af Bang & Olufsen Kinesisk bejl

B&Os vækst har i regnskabsårets første to kvartaler været på 15 pct., men på trods af det fastholder selskabet sine forventninger om en vækst på 10 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen