Berlingske Business

»Det skal være sjovt at arbejde hos os«

basse
Kaspar Basse har indrettet sit kontor med stil, humor, følelser og alvor. Foran den falske bogreol er placeret et billede af hans far, den tidligere Magasin-topchef Jørgen Basse. Foto: Nikolai Linares

Tre islændinge, en baron, ti mio. kroner og tatoverede danseglade fyre, der fylder kunderne med vitaminer og mineraler. Kaspar Basse forstår at få folk med sig, og han hævder, at Joe & the Juice er mere end en juicekæde: Det er en sund bevægelse.

Glem alt om skrattende blendere, dunkende popmusik, frugt i alle afskygninger, små plasticglas, sød juice, billige sofaer og attraktive beliggenheder. Joe & the Juice er et fænomen, der er meget mere end lokaler, køkkenmaskiner og produkter.

Joe & the Juice er en kultur, et brand, en bevægelse. Danmarks hurtigst voksende cafékoncept siden årtusindeskiftet. Trods lave lønninger bag baren og simple saftprodukter til høje priser strømmer både kunder og medarbejdere til. Driftsindtjeningen banker i vejret i kædens 45 butikker og runder 23 mio. kroner i det netop afsluttede årsregnskab.

Et kig i selskabets seneste årsregnskaber viser, at afkastningsgraden ligger solidt omkring 20 procent, mens soliditetsgraden har befundet sig komfortabelt i niveauet 60 til 70 procent. På papiret en særdeles solid virksomhed taget i betragtning, at den først er grundlagt i 2002 og har haft travlt med at ekspandere lige siden. Men hvis du vil vide, hvad Joe & the Juice egentlig er, kan du ikke slå det op i nogen bog.

»Det øjeblik, du skriver noget ned, bliver det så rationelt, at det aldrig bliver helt fantastisk,« siger Kaspar Basse, stifter af Joe & the Juice.

Kaspar Basse har klare mål med det, som han foretager sig. Joe & the Juice skal åbne caféer over store dele af kloden. Kæden skal også gøre en positiv forskel i verden.

»For at vi kan sige, at vi har gjort en forskel i verden, skal vi ikke bare have bredt mineraler og vitaminer ud til to, tre eller fem mio. danskere. Så kan vi ikke sige, at vi har rørt verden. Vi er meget glade for vores danske udgangspunkt, men vi har en målsætning om noget meget større end det,« siger Kaspar Basse.

Der tages tid på medarbejderne

Opskriftens vigtigste ingrediens er en stærk medarbejderkultur.

»Vores tilgang er meget indadvendt. Vi kigger ikke særligt meget på kunden og indretter os derefter. Vi forsøger i stedet at skabe den fedeste arbejdsplads for unge mennesker mellem 20 og 30 år i hele verden. Hvis det lykkes, bliver kundeoplevelsen stærkere end noget, vi kunne have defineret fra starten,« siger Kaspar Basse.

I offentligheden taler han meget lidt om logistik og tørre tal. Internt har han dog ingen problemer med at måle sine medarbejdere på, hvor hurtigt de kan forvandle fem frugter til en juice. Hvert sekund tæller.

»Det skal være sjovt at arbejde hos os, men det skal ikke være useriøst eller lallet. Så vi træner vores ansatte meget, og vi tager tid på, hvor mange sekunder de bruger på det ene og det andet. Det er en meget konkurrencebetonet tilgang, og den betyder, at vi i sidste ender leverer et bedre output end de andre cafeer,« siger han.

Når det lykkedes for Basse at slippe af sted med tidtagning på sine ansatte, hænger det sammen med, at de kan se en større mening med det hele.

»Jeg forsøger at skabe en sund ung, bevægelse, hvor de mennesker, som kommer til Joe & the Juice, løfter sig. De bliver bedre til at indgå i sociale relationer, de vænner sig til, at der stilles hårde krav, og de har det tilmed sjovt. Samtidig kan de se en masse muligheder for at stige i hierarkiet, hvis de gør det godt,« siger han.

Bevægelsen består ikke bare af sund juice. De ansatte er altid smart klædt, musikken er usædvanligt høj, tatoveringer er meget velkomne, og de mest entusiastiske medarbejdere har et Joe & the Juice-logo tatoveret på armen.

Der skal arbejdes mod toppen

Får man arbejde hos Joe & the Juice, er man i første omgang i hierarkiets bund. Efter fem ugers træning bliver man udnævnt til »juicer«, hvis man vel at mærke håndterer frugt, køkkenmaskiner og kunder på overbevisende vis. Cirka ti procent bliver sorteret fra. Herefter kan en dygtig og vellidt juicer blive barmanager, og man nærmer sig for alvor juiceimperiets top, hvis man en dag bliver tilbudt en stilling i kædens SWAT-team, der er opkaldt efter det amerikanske politis eliteenhed med specialvåben og særlige taktiske færdigheder. Joe & the Juice’s SWAT-team sættes ind i succesrige eller lavt performende butikker for at aflure organisationens hemmeligheder. Øverst er Joe & the Juice’s »Brand Police«, som tager rundt og kontrollerer butikkernes indretning og service. Disse ansatte har særlig opmærksomhed fra stifteren Kaspar Basse.

For at muliggøre Juice-kædens ekspansion i Danmark og udlandet har han måttet søge kapital flere steder. Egen opsparing på 200.000 kroner og lån fra Kaspar Basses mor sikrede åbningen af kædens første butikker. Herefter kom tre islændinge, deriblandt Kaspar Basses nære forretningsforbindelse gennem mange år Birgir Thor Bieltvedt, med kapital.

Islændingene blev dog i 2010 købt ud af virksomheden, da baron og godsejer Johan Wedell Wedellsborg skød ti mio. kroner ind i juiceimperiet. Tidligere har han udtalt, at der skal åbnes 75 butikker inden 2015 er omme, og det mål ser virksomheden ud til at nå uden problemer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen