Berlingske Business

Det lysner i køkken-branchen

28BUSSvane-Koekkener.jpg
Adm. direktør Ole Lund Andersen for Svane Køkkenet har valgt, at al produktion skal foregå i Danmark, selv om det er dyrere at producere her. Arkivfoto:?Henning Bagger

Krisen ramte køkkenbranchen hårdt, men nu ser det ud til, at danskerne igen har råd til nye køkkener. Over en bred kam er branchen på vej frem, og Svane-producent melder om bedste år nogensinde.

Køkkenbranchen har været igennem hårde tider, men nu er der igen positive takter at spore hos de danske køkkenproducenter. Det viser en brancheanalyse foretaget af Berlingske Research.

Ifølge analysen, som inkluderer 39 udvalgte virksomheder, er bruttofortjenesten gået frem med ni procent fra 2011 til 2013, mens årets resultat lå 69 procent højere i 2013 end i 2011.

Ser man på regnskabstallene for 2014, er der også vækst hos markedets største aktører. Både svenskejede Nobia, TMK og Aubo er gået betydeligt frem på omsætning og driftsresultat.

Hos TMK, som blandt andet står bag Svane Køkkenet og Tvis Køkkener, glæder administrerende direktør Ole Lund Andersen sig over at være ovre krisen.

»Svane Køkkenet er faktisk i 2014 større, end det var før finanskrisen i 2008. Så vi er rigtig glade for den udvikling, der har været det seneste år,« siger Ole Lund Andersen.

Siden 2010 har TMK haft vækst på såvel omsætning som indtjening, og i 2014 endte årets driftsresultat på 50 millioner kroner mod 39 millioner kroner i 2013. Omsætningen sagde i 2013 354 millioner kroner og i 2014 387 millioner kroner.

»2014 var et rigtig fint år. Det var faktisk det bedste år, vi har haft,« siger Ole Lund Andersen og tilføjer, at der også tegner sig tocifret vækst i 2015.

Glæden er tilbage hos køkkenproducenterne

Køkkenproducenten Aubos administrerende direktør og stifter, Jens Bertelsen, har været en del af det danske køkkenmarked siden 1985. Han vurderer, at markedet samlet tabte 30-35 procent af omsætningen som følge af den lavkonjunktur, der meldte sig i forbindelse med finanskrisen.

»Vi kom godt nok igennem krisen, men specielt 2009 var hårdt,« siger Jens Bertelsen.

Aubos driftsresultat lød i 2014 på 5,9 millioner kroner mod 4,4 millioner kroner i 2013. Tilbage i 2011 var driftsresultatet noget lavere på 1,2 millioner kroner.

»Det, der sker, når vi arbejder os fremad nu, er, at gennemsnitsprisen er stigende. Der bliver brugt flere penge, og man går mere efter kvalitet end de tidligere år, hvor det kun har været prisen, der har haft betydning,« siger Jens Bertelsen.

Ligesom hos TMK er 2015 begyndt godt hos Aubo.

»Det er rent ud sagt fremragende og noget over budget,« siger direktøren.

køkken

Køkkenmarkedet i Danmark er kendetegnet ved at have en håndfuld store spillere og en lang række mindre producenter. Svenskejede Nobia er målt ud fra aktivmasse de største på markedet, og her er der også tegn på fremgang med en omsætningsvækst på fem procent og en vækst i driftsresultatet på 22 procent.

Trods de gode takter er det langtfra alle spillere på køkkenmarkedet, der kan klappe sig selv på ryggen. Ifølge analysen fra Berlingske Research havde en lang række virksomheder underskud i 2013. Regnskaberne for 2013 viser, at en tredjedel af virksomhederne stadig kæmper med røde tal, og spørger man Jens Bertelsen er det generelt virksomheder med eksport, som har klaret sig bedst gennem krisen.

»Dem, der har haft en pænt stor eksport-andel, er kommet bedst igennem,« siger han og tilføjer, at det i store træk er Skandinavien, der er gældende for eksport af danske køkkener. Ifølge Jens Bertelsen er der stadig et stykke vej, før køkkenbranchen når samme niveau som før krisen.

»Men vi begynder at nærme os alvorligt,« siger han.

Analyseperioden er 2011-2013, da brancheanalysen er udarbejdet i foråret 2015, hvor alle virksomheder endnu ikke er kommet med årsrapport.

køkken

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen