Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Det går hammer, hammer fedt for Bruun Rasmussen

22BUSBruunRasmussenNyIndven.jpg
»Vi har strategi om at få det højeste hammerslag, og så må vi finde køberne, der hvor de er,« siger administrerende direktør Jakob Dupont fra auktionsformaet Bruun Rasmussen Kunstauktioner. Foto: Thomas Lekfeldt

Auktionshuset Bruun Rasmussen leverer bedste regnskab nogensinde. Selskabets internationale strategi og stigende efterspørgsel fra internationale kunder giver i den grad gevinst. Årets største hammerslag gik for 4,5 mio. kr.

For tredje år i træk år leverer auktionshuset Bruun Rasmussen et rekordregnskab. Det er da også en glad Jakob Dupont, administrerende direktør for Bruun Rasmussen, der tager imod på Sundkrogsgade i Københavns Nordhavn, hvor auktionshuset holder til.

Der er luftet gevaldigt ud siden kriseårene, hvor det gamle auktionshus gik i minus.

Men det får nu ikke direktøren til at give den gas med Jacob Haugaards landeplage »Det er hammer, hammer fedt«, men klædeligt tilskrive de gode regnskabstakter »medarbejdernes kompetence og engagement«, selskabets internationale strategi, stigende efterspørgsel fra internationale kunder og tilgængelighed til auktionshuset.

Bruun Rasmussen

Samtidig har man også øget sin salgsindsats i de store kunstmetropoler: New York, London, Paris og Hongkong. Særligt New York og Hong Kong og senest Paris har auktionshusets oftere og oftere på roadshow med varer til eftersyn i.

»Strategien er follow the money,« siger Jakob Dupont.

Internationalisering af Bruun Rasmussen gør dem også langt mindre sårbare i forhold til finansielle kriser, da det sjældent er alle lande, der ramt lige hårdt samtidigt.

»Vi har strategi om at få det højeste hammerslag, og så må vi finde køberne, der hvor de er – og det har betydet, at vores afsendelse af varer til udlandet er steget med ti procent de seneste tre år,« siger han.

pix-Bruun Rasmussen

I øjeblikket er det især i USA, at der er grøde for auktionshuset, hvor især den moderne kunst og møbler er efterspurgte, men helt generelt er det blev in at købe moderne kunst og design ikke bare herhjemme, men også EU.

I Hong Kong er det kineserne, der køber orientalsk kunst hjem, men de har også en forkærlighed for dyr vin – 80 procent af auktionshusets vin sælges her.

Men også varegrupper som armbåndsure og smykker sælger godt, og ikke mindst er orientalske kunstgenstande ekstremt eftertragtede.

Den unikke historie

»Vi vil alle gerne fortælle en unik historie om os selv, så derfor er interessen for unika-produkter stor. Og så har danskerne fundet ud af, at det betaler sig at købe kvalitet. Når du bliver træt af din masseproducerede sofa til 20.000 kr., så er den lige til at smide ud. Hvis du derimod køber en Børge Mogensen, så kan den sælges igen.«

»Det, der også giver vækst, er helt klart moderne design og moderne kunst og til dels samlerobjekter som ure, vin og smykker. Derimod er antikviteter ikke længere så lette at få gode hammerslag på. Akkurat som ejendomspriserne har fundet et andet niveau efter finanskrisen, gælder det også for kunst og antikviteter,« siger Jakob Dupont.

Samtidig betoner han, at forbrugerne i dag ikke stiller sig tilfreds med blot en velfungerende salgskanal, de ønsker den suppleret med troværdig viden og markedsindsigt, der sikrer det højeste hammerslag i markedet.

100.000 hammerslag i 2015

På Sundkrogsgade i København kan man hver dag komme forbi og få vurderet et maleri, en lampe eller smykke.

100.000 hammerslag havde auktionshuset i 2015, heraf blev de 5.000 produkter solgt ved de traditionelle auktioner i Bredgade, hvor købere fra hele verden kan byde.

Aaa

De resterende 95.000 blev solgt ved hammerslag på nettet.

Selvom det er de spektakulære handler i Bredgade, der løber med al opmærksomheden i forhold Bruun Rasmussen netauktioner, står de hver især for 50 procent af omsætningen.

Årets tophit

Årets helt store hammerslag var den franske maler Pierre Soulages’ »Peinture«, der gik for 4,5 mio. kr. efterfulgt af Le Corbusiers gobelin »Le dés sont jetéts«, der blev solgt for 2,1 mio.kr, og den tredjestørste handle var en kinesisk figur – bodhisattva – der blev solgt for 1,8 mio. kr.

Legoklodser

Omsætningen i auktionshuset har i 2015 rundet den halve milliard, og overskuddet før skat er steget til 20,7 millioner kroner. Samtidig er auktionshuset godt polstret – egenkapitalen fra 2012 frem til i dag er fordoblet til 60 millioner kroner.

»Og det er også svært at være utilfreds med en soliditetsgrad på 39,3 procent,« pointerer Jakob Dupont.

Netop det at polstre sig har været vigtigt for auktionshuset, fordi det er afgørende for, om man vælger at sælge eksempelvis en kunstsamling, der er tre mio. kr. værd, hos Bruun Rasmussen. Selskabet udbetaler da heller ikke udbytte i år.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen