Berlingske Business
08:01Aktivistisk pengetank vil skære europæisk storbank op i tre dele

»Det er en maraton – ikke en spurt, vi er i gang med«

Billede
»At analytikere og investorer så altid vil have mere, det kan jeg godt forstå. For mig handler det om, at vi er i gang, og at det er en maraton, ikke en spurt, vi er i gang med. Vi vil ikke lave store udsving undervejs. Vi skal bevæge os i den rigtige retning og levere det, vi har lovet,« siger Carlsbergs topchef, Cees t'Hart. (Foto: Liselotte Sabroe)

Halvårsregnskab. De konkrete tiltag i udmøntningen af en storstilet strategi lader vente på sig i Carlsberg. Men væksthop i indtjeningen viser, at Carlsberg er i bedring allerede, siger virksomhedens topchef Cees ’t Hart.

Man skulle kigge forgæves efter konkrete nyheder om udmøntningen af den store, forkromede Sail22-strategi, da Carlsbergs topledelse onsdag præsenterede nyt halvårsregnskab.

Strategien handler om en turnaround af Carlsberg, der godt nok er verdens tredje­største, men som slet ikke kan følge med de allerstørste i verden som AB-Inbev og Heine­ken, når det kommer til væksttempo og værdiskabelse til aktionærerne. Men selv om strategien var otte måneder undervejs, inden den blev præsenteret tilbage i marts i år, var der ikke meget nyt at komme efter, da selskabet offentliggjorde sine halvårstal.

Topchef Cees ’t Hart mener, det er urimeligt at forvente det allerede.

»Det er næsten urimeligt at forvente meget synlige resultater i det første år, hvor en ny strategiplan er lanceret. Det er en dramatisk forbedring, at vi allerede skaber bedre indtjening. Jeg ville være overrasket over, hvis investorerne er skuffede, når man ser på, hvor aktien var, og hvor den er nu. Hvis man ser på tallene, kan man se, at vendingen er i gang,« siger Cees ’t Hart om strategien, som er hans prestigeprojekt og bundne opgave at lykkes med.

Carlsberg H1: Bundlinjen bliver løftet af særlige poster

Ifølge strategien skal Carlsberg tjene én milliard kroner mere på driften i 2018 end i dag.

Dyk til aktiekursen efter stigninger

Carlsbergs aktiekurs faldt på regnskabsdagen med over fem pct. til kurs 642. Men aktien er dog steget pænt i de forgangne uger, og selskabet lå inden halvårsregnskabet i en markedsværdi på over 100 mia. kroner, det højeste nogensinde.

»At analytikere og investorer så altid vil have mere, det kan jeg godt forstå. For mig handler det om, at vi er i gang, og at det er en maraton, ikke en spurt, vi er i gang med. Vi vil ikke lave store udsving undervejs. Vi skal bevæge os i den rigtige retning og levere det, vi har lovet,« siger Hart.

Løfterne holdes

Aktieanalysechef i SEB, Søren Samsøe, mener også, at det er for tidligt at forvente meget håndfaste nyheder om udmøntningen af strategien.

»Vi er ret tidligt i processen, så det er måske ikke helt rimeligt at forvente for meget nyt. Aktiekursreaktionen er nok mere et udtryk for, at folk har været lidt forud for virkeligheden. Det er nok først ved helårsregnskabet, at vi kan se effekter af det arbejde, som Cees ’t Hart har sat i gang.

»Jeg bider mærke i, at Hart leverer det, han lover. Det kan vi godt lide, og det er noget der kan være med til at få tilliden tilbage til Carlsberg-aktien. Det er bedre, at han er realistisk og leverer, end at han skyder forbi målet,« siger Samsøe.

Dermed træder han på en øm tå i Carlsberg, hvor investorerne i årevis har været utilfredse med, at den tidligere ledelse med Jørgen Buhl Rasmussen og Jørn P. Jensen, der begge røg ud af Carlsberg sidste år, gang på gang stillede investorerne mere i udsigt, end den kunne indfri.

Det er i det hele taget et stort tema for den nye ledelse i bryggeriet, at den skrammede relation til investorerne skal repareres. Det har den nye koncernfinansdirektør Heine Dalsgaard tidligere erkendt over for Berlingske.

cees

»Ja, jeg skal arbejde med at forbedre forholdet til investorerne. På den korte bane sker det via snak og dialog. På den lange bane er det ved at levere varen. Det skal Carlsberg blive bedre til, helt klart. Vi må bøje nakken og være lidt ydmyge. Der har været 1.000 forklaringer, men vi har ikke leveret, det skal vi også selv erkende i Carlsberg. Og vi kommer til at tjene flere penge, det kan jeg godt love,« sagde Heine Dalsgaard til Berlingske i juni, da han lige var tiltrådt.

Positive nyheder

Halvårsregnskabet havde i sig selv ganske gode nyheder, der var fremgang i indtjeningen, i cashflowet og en forbedring i det, der hedder pris/mix, som handler om, at Carlsberg er blevet bedre til at sælge dyrere øl.

»Vores indtjening stiger otte pct. organisk, og det er altså ikke noget dårligt tal. Vi skal vel ret lang tid tilbage for at finde et lige så godt resultat i Carlsberg. Alle tre regioner bidrager til vores vækst. Vores cashflow er stærkt, og det beviser generelt, at vi er på det rette spor,« siger Cees ’t Hart.

SOCCER-EURO/FANS

Frasalg og kamp om hyldepladsen

Og det spor handler om både at tjene flere penge med den eksisterende forretning, men også at skære det fra, der ikke skaber tilstrækkelig værdi for hele Carlsberg.

Det har allerede ført til, at Carlsberg har solgt sin forretning fra i det afrikanske land Malawi, ligesom der er solgt et bryggeri fra i Vietnam. I Finland og Polen har Carlsberg droppet nogle tabsgivende kontrakter, som godt nok medfører et fald i volumen, men som til gengæld øger lønsomheden.

Et andet problembarn er Storbritannien, og her kæmper Carlsberg for at komme tilbage, efter at bryggeriet for et par år siden røg helt væk fra hylderne i supermarkedsgiganten Tesco.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen