Berlingske Business

Det ender ikke altid med en Lilly-model

Pix-Lilly
Lilly, som er kendt for at lave brudekjoler, kæmper med blodrøde tal på bundlinjen. Foto:

Det danske kjolefirma Lilly taber millioner og kæmper med et underskud på over 10 millioner kroner. Forklaringen er blandt andet generationsskifte og et hårdtprøvet marked.

Det ender med en Lilly, har vi hørt, men det gør det faktisk sjældent i dag.

Familievirksomheden Lilly, som er kendt for sine brudekjoler, har på de seneste fire år tabt 23 millioner kroner, og det seneste regnskab viser et underskud på 11 millioner kroner. Det skriver Børsen.

Ifølge administrerende direktør Anne Katrine Rantzau er markedet for brudekjoler i Danmark i »frit fald«. Med 28.500 vielser sidste år, hvoraf kun hver tredje par blev gift i kirken, er faldet fra 38.000 vielser i 2008 til at få øje på. Det har fået Lillys administrerende direktør Anne Katrine Rantzau, til at søge nye markeder.

»Vi har været meget aggressive. Tyskland er vores største marked og har været det i mange år, men i dag dækker vi også Italien, Spanien, England og Frankrig. Vi har bestemt os for, at vi bruger pengene på nye markeder for at fremtidssikre virksomheden, for vi kan ikke sidde her og vente på, det ændrer sig,« siger hun til Børsen.

pix-fashion


Anne Katrine Rantzau er tredje generation i familievirksomheden, og siden 2010 har Lilly været igennem et større generationsskifte. I dag ejes majoriteten af virksomheden med 120 ansatte af Anne Katrine Rantzau, søsteren Eva Dorthe Smith og kusinen Betina Brændgaard Tolstrup, og omrokeringerne har været dyr. 

»Nogle gange tager man hele slæbet på én gang, og så må tallene se ud, som de gør. Vi er jo en familieejet virksomhed, så der er ikke som sådan nogen, vi skal imponere. Og vi er så heldige, at vi har et godt fundament, vi kan bruge,« siger Anne Kathrine Rantzau.

Administrerende direktør i trend- og konsulentfirmaet Pej Gruppen, Poul Erik Jakobsen, peger på forbrugernes ændrede adfærd i forbindelse med den økonomiske krise som en af årsagerne til nedgangen på markedet. Det er blandt andet blevet populært at leje sin brudekjole eller købe en brugt version.

Med generationsskiftet på plads og tilstedeværelse på nye markeder arbejder Anne Katrine Rantzau på at vende de røde tal til sorte, og direktøren har høje forventninger til det Sydeuropæiske marked.

»Vi har allerede introduceret os og gjort vores hoser grønne på messerne. Og så er det spændende at se, når vi kommer ud anden gang, for det er først der, vi kan måle succesen,« siger hun.

Lilly blev grundlagt af den nuværende direktørs bedstemor Lilly Brændgaard Hansen og har hovedkontor i Vejle.

Kruse

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen