Berlingske Business

Designerlampernes nye førstemand

18BUSchristian-engsted.jpg
Kapitalfonden Polaris har udpeget Christian Engsted som topchef i Louis Poulsen Lighting. Foto: Claus Bech

Christian Engsted skal som nyudnævnt topchef i Louis Poulsen Lighting sparke liv i den gamle lampe- virksomhed.

Christian Engsted blev skuffet, da han bad medarbejderne udpege de seneste års bedst sælgende lamper hos Louis Poulsen. Medarbejderne pegede stolt på lampeklassikere fra Poul Henningsen, Arne Jacobsen og andre, der havde 20, 40 og 60 år på bagen. Kun ganske få af virksomhedens bestsellere var udviklet i det nye årtusinde, viste det sig.

Oplevelsen bekræftede den nyudnævnte direktør i, at Louis Poulsen ikke har investeret nok i den produktudvikling, som er afgørende for fremtiden.

Belysningsvirksomheden med rødder 140 år tilbage i tiden har alt for længe levet højt på gamle produkters succes, og det skal der ændres kraftigt på, mener den nye direktør.

Det er da også med en erklæret målsætning om at »sætte turbo på produktudviklingen«, at Christian Engsted sagde ja til det direktørjob, han blev tilbudt af kapitalfonden Polaris, som i 2014 købte lampevirksomheden fra den kriseramte italienske ejer Targetti Sankey.

51-årige Engsted havde første arbejdsdag i begyndelsen af februar 2015, og han er nu i gang med at foretage sine første tilpasninger af organisationen og har som noget af det første udpeget en idé- og konceptchef.

Udmattet efter salg

For Christian Engsted er det ikke uvant at beskæftige sig med produktion af lamper. Han blev i 2005 hentet til Aarhus-virksomheden Martin Gruppen, der er førende inden for computerstyret belysningsteknologi, hvor Engsted som topchef prøvede lidt af hvert. I de første par år var han med til at hæve omsætningen betragteligt, mens konjunkturerne stadig var gode.

Herefter blev virksomheden ramt af økonomisk uvejr, da finanskrise og markedsafmatning indtraf i 2008, og de resterende år som topchef i virksomheden gik med at effektivisere produktionen, skære overflødigt fedt væk og gøre forretningen profitabel på ny – og ikke mindst at få virksomheden solgt videre til en ordentlig pris. Det lykkedes i 2013 at få virksomheden afhændet, og Christian Engsted takkede af samtidig med, at den nye ejer tog over.

Godt udmattet var han efter forløbet, og det passede ham storartet, at der endelig blev tid til at nyde friheden på den gård med køer og frontlæsser, som Christian Engsted købte, da han og familien i 2005 flyttede hjemad mod Danmark efter et længere udlandseventyr.

Når frontlæsseren på den lille gård er kørt i laden, har Christian Engsted travlt med at pleje en hel del andre fritidsinteresser. Engsted sætter pris på, at der er fart over feltet, og det gælder uanset, om han kører på motorcykel, står på ski eller dyrker triatlon.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen