Berlingske Business

Derfor har Lauritz.com ikke råd til flere skuffelser

lauritz/kongskov1
Ægteparret Bengt Sundstrøm og Mette Rode Sundstrøm, der er ejerne af lauritz.com. Virksomhedsredaktør ved Berlingske Jesper Kongskov.

ANALYSE. Det katastrofale forløb op til børsnoteringen for bare to måneder siden giver ingen rum til skuffelser fra auktionsvirksomheden Lauritz.com. Derfor er det opsigtsvækkende - og for virksomheden bekymrende - at aktien dykker markant oven på det nye halvårsregnskab, skriver Berlingskes virksomhedsredaktør Jesper Kongskov.

Helt uacceptabelt. Usædvanlig kluntet. Stærkt bekymrende.

Reaktionen fra eksperter, investorer og erhvervspressen var til at forstå, da Lauritz.com tilbage i juni udsatte sin børsintroduktion få minutter før målstregen.

Det var ikke just nogen ønskestart for det danskbaserede auktionshus, der søgte en børsnotering på børsen i Sverige. Baggrunden var for ringe investorinteresse og derfor startede ejerne, ægteparret Bengt Sundstrøm og Mette Rode Sundstrøm, der samtidig udgør topledelsen i virksomheden, sammen med rågiverne i investeringsbanken ABG Sundall Collier processen forfra.

mettet

Børsnoteringen blev udskudt til 22. juni og blev med hiv og sving gennemført, så selskabet fik plads i kurslisterne. Her to måneder efter står den første eksamen for børsdebutanten. Det første regnskab efter børsintroduktionen betragtes traditionelt som en vigtig milepæl. Her får aktiemarkedet for første gang information fra selskabet efter debuten på børsen, og her står det klart, at om salgsretorikken fra selskabet har holdt så meget vand, at det udmønter sig i vækst i virksomheden.

Ser man på reaktionen fra aktiemarkedet, der midt på dagen sender aktien ned med godt fire pct., så er halvårsregnskabet fra Lauritz.com til dumpekarakter. Regnskabet viser nedgang på den totale omsætning fra auktioner og status quo i gebyromsætningen. Ikke just noget, der får pulsen op hos investorerne.

Onsdag - Lauritz.com

For at forstå, hvor vigtigt regnskabsdagen er, skal man forstå dynamikken i en børsintroduktion set fra investorernes synsvinkel. Og de er svære at tilfredsstille. Og skuffer man, er der afregning ved kasse et, forstået på den måde, at så sælger de aktien, og det presser kursen nedad.

Hvis alt går, som det skal, er den første tid på børsen præget af gennemsigtighed og forudsigelighed. En børsdebutant må naturligvis gerne overraske positivt, men især i den første tid efter børsdebuten er investorerne mest trygge, hvis selskabet kan levere det, de lover.

Og er selskabet attraktivt som investeringsobjekt og er aktien iøvrigt prissat rigtigt fra start (læs: ikke for højt) vil der være en umættet efterspørgsel i markedet, der naturligt vil hjælpe aktiekursen opad i de første måneder efter børsintroduktionen. Det er skoleeksemplet og det scenarie, alle stiler efter.

Det, man bestemt ikke stiler efter, er en faldende aktiekurs i månederne efter debuten. Og der er Lauritz.com-aktien. Auktions-aktien ligger lige nu ca. syv pct. lavere, end dengang den blev noteret i juni. Ikke et fald, der i sig selv alamererende, men tendensen er bekymrende.

Det er ikke nogen skøn debut for Lauritz.com, der gik på børsen, fordi selskabet manglede penge. Tilløbet, det første regnskab - og især reaktionen fra investorerne på det første regnskab - understreger, at der nu er overtræk på fjumre-kontoen. Hvis Lauritz.com skal gøre »folkets auktionshus« til en succeshistorie på børsen er der ikke plads til flere fejltrin.

Det eneste Bengt Sundstrøm og Mette Rode Sundstrøm kan gøre for at prøve at vaske pletten væk er at levere det, de lover, og den vej rundt overbevise investorerne og hele aktiemarkedet om, at de er tilstrækkeligt professionelle og har helt styr på auktionshusets udvikling og resultater.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen