Berlingske Business

Derfor flytter Lego job til Østeuropa

lego
Overskrift
Her fra fabrikken på Kløvermarken, hvor LEGO's plaststøberi er. Her de fuldautomatiserede støbemaskine - "robotter" kører rundt, henter og bringer produkter. Foto:
 

Den igangværende udflytning af 380 produktionsjob fra Danmark til Tjekkiet og Ungarn har været overvejet grundigt i Legos direktion, bestyrelse og ejerfamilie.

Det overraskende er ikke, at Østeuropa trak det længste strå i diskussionen. Det mest overraskende er derimod, at det tog spidserne af den danske legetøjskoncern så lang tid at nå frem til beslutningen.

For der er tunge argumenter for en udflytning af arbejdspladserne. Som beskrevet i Berlingske Business er Lego blevet tilbudt 200 mio. kroner i direkte tilskud og skatterabatter af Tjekkiet og Ungarn for at levere produktionsjob til to på papiret underudviklede zoner i de vækst-hungrende økonomier. Den slags trecifrede milliongaver har selvfølgelig betydning selv i et økonomisk veldrevet firma som Lego. Tilmed - og endnu vigtigere - kan Lego hente væsentlige besparelser på den løbende drift ved manøvren.

lego


For personaleomkostningerne ændrer sig voldsomt, når man rykker et produktionsjob fra Danmark til Østeuropa. Eksempelvis kan en tjekkisk produktionsarbejder ansættes for omtrent 7.000 kroner månedligt, mens en dansker vil forlange cirka tre gange så meget. Når man flytter 380 job giver det under de forudsætninger en besparelse på 64 mio. kroner. Hvert år. Det er beløb, som er til at forstå for Legos ejerfamilie, og der skal formentlig ikke gå mange år, før investeringen i Legos to østeuropæiske fabrikker er tjent hjem.

Desuden er energiomkostningerne lavere i Østeuropa end i Danmark, og Lego kan også hente en besparelse på transportomkostninger, da fabrikkerne i både Tjekkiet og Ungarn ifølge Lego-ledelsen ligger geografisk tættere på de markeder, som har volumen og økonomisk betydning for koncernen.
Tilbage står spørgsmålet, hvad Lego mister ved at nedlægge 380 danske produktionsjob og lukke endegyldigt for den afdeling i Billund, der stod for dekorering, samling og pakning? Den succesfulde legetøjskoncern mister måske nok et hjørne af sin danske historie og gør sig midlertidigt upopulær blandt borgerne i Billund, fagforeningerne og de danske politikere. Denne utilfredshed er dog til at håndtere for ledelsen og giver sig næppe udslag i betydelige imagetab eller faldende efterspørgsel. For Lego har på sine over 140 markeder ikke markedsført sig på at være et særligt “dansk brand” eller at have danskproducerede klodser. De fleste slutbrugere aner ikke, hvilket land Legos klodser kommer fra, og de er også jævnt ligeglade. For forbrugerne er Lego et brand uden national identitet og følelser, og for dem udenfor Danmarks grænser betyder det intet, at Lego fyrer danske medarbejder.

lego


Så anskuet ud fra et rationelt synspunkt er Lego-toppens beslutning om at nedlægge de 380 danske produktionsjob en særdeles oplagt og næsten omkostningsfri beslutning. Det mest tankevækkende er, hvorfor det tog Lego-toppen så længe at nå frem til beslutningen, og hvad der foregik bag facaden, før beslutningen blev truffet. Skyldes langsommeligheden, at Legos ejerfamilie faktisk føler et ansvar for at fastholde produktionsjob i Danmark og til det sidste overvejede at bevare de 380 stillinger i Danmark? Eller var Legos direktion reelt i tvivl om, hvorvidt man ville tjene investeringerne i Østeuropa hurtigt nok hjem på de lavere lønomkostninger?

Spørgsmålene grubler man i dag over i Billund og omegn. For hvad skal der ske med de sidste 700 produktionsjob, som stadig er tilbage i Billund på det plaststøberi, som Lego-toppen har valgt at bevare på dansk grund? Vil Lego-familien fastholde plaststøberiet for at bevare danske produktionsjob? Eller er de 700 stillinger reelt de næste, som gradvist bliver udflyttet til Legos to voksende fabrikker i Østeuropa?

LEGO

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen