Berlingske Business

»Der kommer til at ske forandringer – men det var også meningen«

03BUSPeter-Gjoerup.jpg
Efter en længere salgsproces kunne Top-Toy og kapitalfonden EQT meddele, at man var blevet enige om, at EQT overtager magten i legetøjskæden. Peter Gjørup fra stifterfamilien regner med at fortsætte som adm. direktør i selskabet. Arkivfoto: Nikolai Linares

EQT køber sig til kontrollen med legetøjsklenodiet Top-Toy, der står bag Fætter BR. Familien Gjørup beholder 25 procent af aktierne. Nu skal EQT og Gjørup-familien finde fælles fodslag om den fremtidige ledelse.

Det blev fejret med kransekage og champagne på hovedkontoret i Tune, da familien Gjørup mandag endelig kunne fortælle medarbejderne, at der er fundet en ny hovedaktionær til Top-Toy. Det er afslutningen på en følelsesladet proces, der har strakt sig over næsten et år. Internt i familien har det fyldt endnu længere. Helt tilbage i 2013 tog familien i forbindelse med familiefirmaets 50 års jubilæum hul på snakken om at sælge noget af virksomheden fra.

Det ender med, at den store svenske kapitalfond EQT køber sig til kontrollen med Top-Toy, der står bag legetøjskæden Fætter BR og Toys’R’Us i Norden.

EQT køber 75 pct. af aktierne for godt 1,7 mia. kroner efter et udskilningsløb, hvor blandt andre Axcel og Nordic Capital faldt fra.

fætter br

Med salget afgiver familien Gjørup dermed magten over virksomheden.

»Det er en ny epoke for Top-Toy og for os i familien. Vi vidste ret tidligt, at vi ville blive nødt til at sælge over 50 pct. Det er det, som kapitalfonde går efter. De vil have kontrol med deres investering. Derfor overvejede vi meget grundigt, inden vi gik i gang, om vi var klar til at afgive kontrollen,« siger Peter Gjørup, der er adm. direktør i Top-Toy og barnebarn af stifteren Børge Rasmussen. Børge Rasmussen åbnede i 1950 en papirkiosk i Roskilde, som i 1963 blev lavet om til en legetøjsbutik af hans sønner og fik navnet BR.

Hvordan er det at afgive kontrollen med livsværket?

»Det er en vigtig proces for os i familien, at det er et partnerskab, vi indleder med EQT, vi sælger ikke bare det hele. Nu bliver det så 75 pct. Det er ikke så afgørende om det er 60, 70 eller 75 pct. Det afgørende er den aftale, vi har indgået med EQT, den gode konstruktive dialog, vi har haft med dem, og de mennesker i EQTs partnerkreds og deres industrielle rådgivere. Det har betydet meget for os, at kemien er god,« siger Peter Gjørup.

Han regner med at fortsætte som adm. direktør. Men de afgørende diskussioner om den fremtidige ledelsesstruktur udestår fortsat.

Sikkert er det dog, at Gjørup-familien nu også afgiver magten i bestyrelseslokalet til EQT.

I dag består bestyrelsen af seks medlemmer af familien Gjørup. Fremover vil familien kun få to pladser i bestyrelsen, mens de fire udpeges af EQT.

»Der kommer til at ske forandringer, men det er også ideen med at tage det skridt, vi tager nu,« siger Peter Gjørup.

Kapitalfonde er kendt for at tage hårdt fat og ikke skæve så meget til, hvordan tingene tidligere er blevet gjort, eller tage hensyn til, hvilke personer der har en særlig tilknytning til virksomheden. Derfor er netop den fremtidige ledelsesstruktur i Top-Toy et vigtigt emne, og det har også været diskuteret flittigt i de langstrakte salgsforhandlinger, Gjørup-familien har været igennem.

Da EQT købte 70 pct. af Tiger-kæden af stifteren Lennart Lajboschitz i 2012, forlod Lajboschitz kort tid efter den daglige ledelse af virksomheden.

Fortsætter du som adm. direktør for Top-Toy i den nye struktur?

»Jeg har sammen med mit ledelsesteam på seks personer stået for den strategi, som EQT støtter fuldt ud op om, og der er ingen planer om at ændre på den struktur. Men hvordan persongalleriet præcis bliver, og på hvilke poster de skal sidde, er noget, der vil blive drøftet nu med EQT,« siger Peter Gjørup.

br

Morten Hummelmose, der er partner i EQT og chef for fonden i Danmark, siger, at det er et spørgsmål, som den nye bestyrelse i Top-Toy skal diskutere.

»Der er ingen planer om at ændre på den operative ledelse. Men bestyrelsen bliver selvfølgelig ændret, og så skal den tage stilling til, hvordan ledelsen i virksomheden skal se ud,« siger Morten Hummelmose.

Top-Toy arbejder allerede efter en vækststrategi, som skal gøre virksomheden markant større i de kommende år. Frem mod 2020 planlægges en vækst på 50 pct., så virksomheden når en omsætning på fem mia. kroner. Det skal ske gennem adskillige butiksåbninger især i Sverige og Norge.

Men med EQT i ejerkredsen kan virksomheden godt vokse mere og hurtigere.

»Det er klart, at med den kapital, vi har til rådighed, er det lettere at købe op, hvis mulighederne opstår og speede op for den vækstplan, Top-Toy arbejder med. Det kunne man godt forestille kunne ske, hvis vi kan blive enige med nogle, der vil sælge,« siger Morten Hummelmose.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen