Berlingske Business
17:59Business Live er tilbage i morgen kl 7

Der er salg i Sct. Valentin

VALENTINE DAY
Afholdelse af Valentinsdag i Danmark er en forholdsvis ny tradition. I Finland hvor dagen har været fejret siden 1989, er det den næstvigtigste sæson for afsendelse af postkort med 5-5½ mio. valentinskort. I USA sendes der hvert år 192 mio valentinskort. Foto:

Romantik og mærkedage betyder gang i butikkerne - og det er både klassiske og mere utraditionelle gaver, som folk køber til deres kære.

På mandag er det den 14. februar og dermed Sct. Valentines Day, Valentins dag, hjerternes fest, eller hvordan man nu vælger at benævne dagen, der ifølge traditionen er en hyldest til selveste kærligheden.

Ikke mindst er Valentins dag også en kommerciel salgskanon, og selvom traditionen er forholdsvis ny og nok aldrig bliver en 'rigtig' tradition i Danmark, er det en mærkedag, der får danskerne til at vende lommerne en ekstra gang og købe gaver til deres kære.

Det kan mærkes i handelen.

- Der er ingen tvivl om, at tiden omkring Valentins dag påvirker salget på nogle produktgrupper i positiv retning. Der bliver solgt mange 'klassiske' ting, som man forbinder med mærkedagen - især mærker vi en stigning i salg af chokolade og parfume, siger Jan Helleskov der er kommunikationschef i Magasin.

Bredere marked

Hvor blomster og chokolade nok må gå under kategorien for klassiske valentinsgaver, vurderer Jan Helleskov, at der er grobund for et bredere marked med salg af flere 'utraditionelle gaver:

- Der er som om, at folk er blevet en smule mere opfindsomme. Fra at købe helgarderingsting, kommer der nu en lille blonde fra lingeriafdelingen med hjem - eller gadgets til mændene, siger Jan Helleskov fra Magasin.

Direkte øget omsætning

Tendensen med køb af andet end blomster og chokolade, mærker man tydeligt hos modehuset Birger Christensen.

- Vi gør ikke så meget ud af Valentins dag i forhold til markedsføring, men fremadrettet vil vi nok gøre mere ud af det, for vi har 10-15 procent øget omsætning omkring dagen, så vi er helt klart opmærksomme på det.

Vi kan se, at der er mænd, der kommer ind og hører, hvad de kan købe, og der er mange herrer, hvor konen måske har hvisket noget i øret om en bestemt Prada taske eksempelvis, siger Jens Birger Christensen, der er direktør for Birger Christensen.

Mærkedage med muligheder

Hos foreningen Københavns City Center kender man alt til mærkedagenes betydning for detailhandelen - og ikke mindst de nye muligheder, der følger med.

- Jeg ved, at butikkerne er glade for mærkedage som Valentins dag - og det er en god ting for detailhandelen at have den type begivenheder. De bruger det meget aktivt og kreativt, og selv om en begivenhed er målrettet noget bestemt, kan andre også få noget ud af det.

For eksempel laver Conditori La Glace en kage i samarbejde med en modedesigner under Copenhagen Fashion Week, og under litteraturfestivalen kunne man gå på apoteket og få et digt på recept oven i sine andre køb. Den slags atypiske ting er sjove, selv om de har et kommercielt formål, siger Citydirektør Jan Michael Hansen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen