Berlingske Business

Den svenske kongefamilie sælger ud af H&M

Hennes
Den svenske kongefamilie sænker sit ejerskab af H&M midt i rygter om et snarligt exit fra børsen for den svenske tøjgigant. Foto:

Den royale familie i Sverige har valgt at sælge markant ud af dens millionstore beholdning af tøjvirksomheden H&M midt i rygter om en stor forandring for selskabet.

Hennes & Mauritz har nu lidt mindre royalt stjernedrys strøet ud over aktionærkredsen. Flere svenske medier skriver, at den svenske kongefamilie har solgt ud af sin beholdning af aktier i den svenske tøjkæmpe. Mere præcist har familiens fond, Gallierafonden, solgt sine 24.000 aktier i Hennes & Mauritz. Kongefamilien har dog fortsat 5.000 aktier i H&M gennem selskabet Gluonen.

Aktiesalget, der skete i første kvartal af dette år, har indbragt kongefamilien 3,4 millioner svenske kroner. Der gives ikke nogen årsag til frasalget fra den royale familie. Det er sket i en tid, hvor en anden markant skikkelse køber op i opsigtsvækkende stil.

H&M-bestyrelsesformanden Stefan Persson, sønnen af Erling Persson, der stiftede H&M i 1947, har således været i en sand opkøbsrus. Senest købte han den 17. maj ifølge det svenske medie Expressen H&M-aktier for en milliard svenske kroner. Dermed har han de seneste måneder hamstret aktier for mere end seks milliarder svenske kroner.

De mange opkøb har ført til rygter om en mulig afnotering af selskabet. Ifølge Bloomberg har Stefan Persson sammen med resten af sin familie kontrollen med omkring 49,9 procent af selskabet, der ifølge Bloomberg har en markedsværdi på omtrent 240 svenske milliarder kroner. Der skal altså en sjat mere end seks milliarder til.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen