Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Den norske sportskonge er iværksætter i XXL-format

01BUSPix--ivind-XXL-134631.jpg
Den norske forretningsmand Øivind Tidemandsen har detail i blodet og skabte sportskæden XXL efter at have haft succes med elkæden Elkjøp, der i Danmark er kendt som Elgiganten. Han er også medejer af Expert-kæden. Foto: PR

Norske Øivind Tidemandsen er rykket ind i Danmark med sports­kæden XXL. Han er tidligere medejer af Elgiganten og er en serie­iværksætter, som ikke er bange for at tabe penge.

Øivind Tidemandsen går målbevidst efter sit bytte – hvad enten han jager kunder, rivaler – eller vildt i den norske ødemark.

Den 54-årige nordmand er serieiværksætter og detailmand om en hals. Han kan sælge elvarer, han kan sælge møbler, og han kan sælge sportsartikler til den store medalje. Og han er ikke bleg for at sætte sig op imod etablerede rivaler eller sætte penge til undervejs.

I sidste uge åbnede den første danske aflægger af sportskæden XXL, der er vokset aggressivt i Norge, siden Øivind og broderen Tore etablerede kæden for 15 år siden. I dag er det Norges største sportskæde, og XXL har også fundet vej til blandt andet Sverige og Finland.

Det er et scenario, Øivind Tidemandsen har prøvet før. Pengene til at stifte XXL landede på bankkontoen i 2001, da Øivind, Tore og resten af familien Tidemandsen solgte deres aktier i Elkjøp – der i Danmark er kendt som Elgiganten – til britiske Dixons. Øivind og Tore mente, at konceptet fra Elkjøp/Elgiganten kunne overføres på andre typer varer, og de spottede en chance på sportsmarkedet.

Kort sagt gælder det om at sælge mærkevarer til en billig pris ved at springe grossistleddet over og samle mange forskellige varetyper under samme tag. Hos Elkjøp/Elgiganten er det alt fra hvidevarer over computere til lyd og TV – hos XXL er det tøj og udstyr til alle former for sport og udendørsliv. Inklusive jagtudstyr, hvis nogen skulle være i tvivl.

Plinthit

Græd ikke over spildte penge

Det gode købmandskab ligger i generne. Øivind og Tore Tidemandsen voksede nærmest op i forældrenes elforretning i Oslo. Før dem drev bedsteforældrene også forretning, så det virkede naturligt, at Øivind etablerede egen elforretning med familiens hjælp.

De endte med at eje tre butikker under Elkjøp, der dengang var en lille frivillig kæde. Da Elkjøp voksede sig stor og købte butikkerne, stod Tidemandsen-familien også som aktionærer, og Øivind endte som driftsdirektør.

Han har udtalt, at det var her, at han for alvor lærte om butiksfag og stordriftsfordele – han har ingen anden uddannelse end handelsgymnasiet.

iværk

Siden er det også blevet til investeringer i blandt andet møbelkæden Skeidar/Living og interiørkæden Home & Cottage, som dog har været knap så vellykkede med en del tab undervejs. Han har også købt sig ind i sin gamle ærkerival, Expert-kæden, for at løfte den ud af store tab.

»Jeg har et lidt afslappet forhold til penge. Hvis man er vældig glad for sine penge og græder, når man mister dem, så tror jeg ikke, at man tager de samme chancer,« sagde han i 2014 til e24.se.

Det var i forbindelse med XXLs børsnotering i Oslo, som Øivind Tidemandsen dog ikke personligt var til stede ved.

Han foretrak at tage på jagttur til Canada.

Talent 100

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen