Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Den grønne økorevolution når nye højder

Billede
»Vi har i år haft en fantastisk vækst på økologiske fødevarer i Coop,« siger Thomas Roland, chef for social ansvarlighed, CSR, i Coop, og samme budskab kommer fra Tore Nederland, som er sortiments- og projektchef i Føtex. Foto:

Økologiske fødevarer er fortsat i vækst i Danmark. I snart hver en afkrog af landet fylder danskerne deres indkøbs­kurve med stadig flere økologiske varer. 2016 er et fantastisk år for økologien, lyder det fra Føtex og Kvickly.

Thomas Roland og Tore Nederland fra Coop og Dansk Supermarked jubler. De har hænderne helt oppe over hovedet i begejstring over det økologiske salg i Danmark, som bare fortsætter med at vokse.

»Vi har i år haft en fantastisk vækst på økologiske fødevarer i Coop,« siger Thomas Roland, chef for social ansvarlighed, CSR, i Coop, og samme budskab kommer fra Tore Nederland, som er sortiments- og projektchef i Føtex.

Danskernes interesse for sundhed, miljø og dyrevelfærd er som aldrig før slået igennem i dagligvarehandlen. Vi går i stigende grad op i, hvad vi spiser, og økologiske fødevarer er blevet et af de helt store hit blandt flere og flere forbrugere.

»Økologi er blevet allemandseje. Det kan jeg virkelig skrive under på,« siger Tore Neder­land.

Føtex, der aldrig før har brugt så mange reklame- og markedsføringskroner på økologi, har haft en vækst på over 20 procent i år på økologiske dagligvarer. Føtex ser Coop-kæden Kvickly som sin største konkurrent, når det drejer sig om økologi, og her har der i år været en vækst på 14 procent.

Vækst over hele linjen

I Økologisk Landsforening regner markedschef Henrik Hindborg med, at væksten i salget af økologiske fødevarer i detailsektoren i 2016 når op på 18 procent af det samlede salg.

Sidste år tegnede økologien sig for 8,4 procent af den samlede totalomsætning i dagligvaresektoren, det vil sige syv milliarder kroner. Henrik Hindborg venter, at den økologiske markedsandel vokser til små ti procent i 2016 til et salg på 8,3 milliarder kroner.

Økologi

»Alt økologisk er i vækst i danske detail­butikker, lige fra sunde drikkevarer som saft og ingefærdrik til vin og øl. Specielt salget af frugt og grønt er fuldstændigt eksploderet,« siger Henrik Hindborg.

Omkring år 2000 var danskernes forbrug af økologi koncentreret omkring byerne København og Aarhus. I år oplever Føtex, at væksten sker i hele landet, altså også i de områder, der tidligere ikke har været så optagede af økologi. Det samme har en undersøgelse fra Coops analyseafdeling fra juli i år vist.

Salget af økologiske fødevarer har bredt sig fra stenbroen i de store byer til mindre byer og landområder. I snart enhver afkrog af Danmark fylder danskerne deres indkøbskurve med stadigt flere økologiske varer. Det viser en opgørelse fra Dansk Supermarked over Føtex-varehusenes vækst i omsætningen på økologiske varer i 2016. Blandt kædens økologiske højdespringere er varehusene i Ringsted og Rosengårdscentret i Odense, der ligger på førstepladsen med en vækst på 35 procent i år. I Føtex’ varehuse i Ribe og Skive er økosalget vokset med 30 procent, mens varehuset på Fiske­-torvet i København har haft en vækst på 25 procent.

oekoifotex

Kæmper om at være størst

Med en storstilet markedsføring, herunder store annoncer i dagblade, forsøger Føtex at vinde kampen om de økologiske kunder.

Dansk Supermarkeds flagskib inden for økologi tilbyder i øjeblikket mindst 20 procent rabat på al økologi, bortset fra modermælkserstatning og tøj, hvis man køber et såkaldt ØKO+ abonnement.

»I hver af vore omkring 95 varehuse og butikker har vi mellem 1.000 og 1.300 økologiske varer. Hver dag får vi én ny økologisk fødevare ind i sortimentet. Det er nødvendigt for at kunne følge med i kundernes efterspørgsel og for at kunne tage markedsandele,« siger sorti­ments- og projekt­chef Tore Nederland.

Føtex markedsfører sig som den landsdækkende kæde, der har det største økologiske udvalg, altså de fleste varenumre – men dén køber de ikke i Coop.

øko

»Vores Kvickly-butikker sælger mere, end de gør i Føtex,« lyder det prompte fra Coops chef for social ansvarlighed, Thomas Roland, som har undersøgt Kvickly-varehusenes økosalg.

»Vi ligger over Føtex, når man måler på salget af økologiske varenumre. De butikker, der sælger mest, ligger på 1.100 varenumre, mens de bedste sælger omkring 2.000. I top ligger Kvickly på Nørrebro og Åbyhøj i Aarhus. Så vi er bedre end Føtex,« siger han.

I både Kvickly og Føtex er det trods udviklingen stadig butikkerne i de største byer, der har den største økologiske omsætning.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen