Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Den er god nok. Nu kommer der tjenere på McDonald's.

mcd
Foto:

I nok et forsøg på at gøre sig interessant og relevant for særligt de yngre generationer, er McDonald's i USA parat med en stribe nye tiltag.

Det hedder sig jo, at det modsatte af forandring er stilstand, og stilstand er i finansverden en dårlig ting: Ting går i stå, intet vokser, ingenting udvikler sig.

Og så er der McDonald's. I årtier har stilstanden måske været kædens allerstørste styrke. Pomfritterne var de samme, Big Mac'en var den samme, cheeseburgeren var den samme, og restauranten - de røde diske, uniformerne, betjeningen var identisk fra Moskva til Tokyo. Du ved, hvad du får hos McDonald's.

Men nu sker der noget. I USA, hvor McDonald's historisk først ruller nye koncepter ud, har man længe eksperimenteret med nye koncepter. I Texas har man forsøgt sig med frisk oksekød til burgerne, andre steder har man forsøgt at riste bollerne hurtigere, mens diskbetjeningen andre steder er blevet skiftet ud med bordbetjening.
Og det sidstnævnte koncept har tilsyneladende været så stor en succes, at man nu ruller det ud i hele USA.

Ved et arrangement i New York torsdag bebudede fastfoodkoncernens topchef, Steve Easterbrook ifølge New York Times, at tjenere og bestilling via skærme vil blive en realitet i løbet af den kommende tid på USAs 14.000 Mcdonald's-restauranter.

»Typisk vil størstedelen af vores personale stå bag disken, og den disk har bogstaveligt talt været en barriere mellem vores personale og kunden,« sagde Steve Easterbrook ved arrangementet.

Det nye koncept vil betyde, at kunder på McDonald's vil kunne bestille deres menu på elektroniske stationer, hvorefter personale vil bringe maden hen til bordet.

Steve Easterbrook fastslog dog ved sin tale torsdag, at det stadigvæk vil være muligt at bestille ved disken som altid. Det nye koncept skal ifølge Easterbrook løse den hårdknude, at man med et stadig udvalg af produkter på menuen har forlænget ekspeditionstiden. Topchefen fastslog samtidig, at det nye koncept ikke vil medføre fyringer blandt personale.

Billede

Tiltaget skal formentlig også ses i forlængelse af, at McDonald's i det hele taget kæmper for at bevare sin markedsandel på det amerikanske hjemmemarked, hvor stadig flere konkurrenter har meldt sig på banen. Det har resulteret i en temmelig flad vækstkurve, og det er særligt på salget af burgere, at man er presset. Det udgør nu kun 20 procent af forretningen, mens introduktionen af morgenmad til gengæld har været en overrumplende succes i USA.

Ifølge New York Times kommer 60-70 pct. af McDonald's salg dog fra Drive-Through-kunder, hvorfor flertallet af kunder næppe vil mærke de nye forandringer.

»En masse kunder kommer aldrig til at se den her teknologi. Det kommer ikke rigtig til at blive en stor faktor for franchises uden for de store byer,« siger Dick Adams, en restaurantkonsulent, til New York Times.

helt nuggets

Herhjemme er McDonalds aktuelt også i gang med at udrulle et nyt koncept i fastfoodkædens 89 restauranter. Det drejer sig i første omgang om indretningen af køkkener og muligheden for, at kunder selv kan komponere deres mad i et koncept, man har døbt Made4You.

 

»Lige nu har fokus vi fokus på at ombygge restauranterne til vores nye koncept, men sideløbende følger vi også med interesse på konceptet med bordservering, og hvordan det bliver modtaget rundt omkring de andre steder,« oplyser Pia Tobberup, pressechef hos McDonald's Danmark.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen