Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Den 25. november bliver den største shoppedag i Danmark nogensinde

Black Friday i Herlev
Black Friday fredag den 27. november 2015 i Power i BIG i Herlev. Foto:

Den amerikanske powershoppedag, Black Friday, vandt for alvor indpas i Danmark sidste år, hvor den blev den hidtil største handelsdag herhjemme. Dansk Erhverv forventer, at rekorden bliver slået i år.

Årets Black Friday ventes slå alle rekorder i Danmark og blive den historisk største handelsdag. Sådan lyder en ny analyse fra Dansk Erhverv, der har undersøgt forventningerne hos både forbrugere og detailhandel.

ALIBABA-SINGLESDAY/

Black Friday, som i år falder den 25. november, er dagen efter Thanksgiving og den dag, hvor julehandlen traditionelt sparkes i gang i USA. Det sker med slagpriser og køtilbud i de fysiske butikker, mens den efterfølgende Cyber Monday er kendt som e-handlens store tilbudsdag.

Sidste år landede dankortomsætningen på Black Friday på 1.983 mio. kr., hvilket var det højeste niveau for en enkelt handelsdag nogensinde. Og der er grund til at tro, at rekorden bliver slået i år, lyder det fra Dansk Erhverv, der forventer, at dankortomsætningen for dagen vil lande over 2 milliarder kr.

TITEL

»Vi kan se, at kendskabet til Black Friday blandt danskerne er steget markant siden sidste år, og langt flere forventer at gøre brug af de særlige tilbud på dagen. Samtidig viser vores rundspørge blandt detailvirksomhederne, at flere vil gøre noget ud af dagen i år,« siger Martin Barfoed, der er politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Dansk Erhverv har spurgt godt 1.000 danskere og 124 detailhandelsvirksomheder om deres forventninger til Black Friday. Analysen viser, at otte ud af ti danskere kender fænomenet Black Friday, og hver femte forventer at gøre brug af de særlige Black Friday-tilbud.

Julegaveindkøbs-a

Sidste år var det godt halvdelen af danskerne, der kendte til dagen, og kun godt hver tiende, der gav udtryk for, at de ønskede at købe noget på dagen.

Næsten halvdelen af de adspurgte detailhandelsvirksomheder vil markere dagen med særlige Black Friday-tilbud. Det er en lille stigning fra sidste år, hvor 41 procent af virksomhederne svarede det samme.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen