Berlingske Business

Delemad er en trend på gourmetrestauranter

Pics-delemad
Konceptet delemad breder sig på en række nyere restauranter i København. Foto:

Konceptet delemad breder sig på en række nyere restauranter i København. Det har været populært i London længe, og ideen stammer fra Asien og Mellemøsten.

Man hører så meget om »deleøkonomi« for tiden, men det er sjældent i forbindelse med luksus og gourmet. Men det satser flere af de nye, finere restauranter i København på i øjeblikket. Her er det blevet en trend at spise sine gourmetmåltider fra samme tallerken.

Det skriver Børsen.

Konceptet delemad breder sig, så man flere og flere steder får retterne serveret på et fælles fad. Blandt andet åbnede spisestedet »Ditto Spiseri« i Hellerup i sidste uge. Her opfordres gæsterne på spisekortet og ved bestillingen til at bestille de samme retter for at sikre en mere afslappet og intim oplevelse.

21BUSAnders-Aagaard.jpg

Det samme gælder Restaurant Stedsans på Frederiksberg, hvor konceptet er, at alle gæster ankommer samtidig og får et fad serveret til deling i gruppen. Indehaveren og kokken, Flemming Schiøtt Hansen, oplever, at tallerkenservering i hans selskabslokaler skaber en bedre stemning, og tiden er nået til, at gæsterne er begyndt at tage konceptet til sig:

»Jeg har serveret delemad i otte år, og folk er meget mindre skeptiske nu. Man bryder brødet, man rækker til de andre, man deler og taler om, hvordan det smager,« siger han til Børsen.

På NamNam, der hører under Claus Meyer-familien, tror man også på delemadskonceptet. Ligeledes tager de mere uformelle spisesteder som Madklubben og Cofoco, der satser på kvalitetsmad til overskuelige priser, konceptet i brug. På Llama, der er den nyeste af Cofocos restauranter, står der på menukortet, at restauranten »anbefaler gæster at bestille retterne til deling.«  Det bringer kuvertprisen ned, når man ikke skal bruge mandskab på at anrette på små tallerkener, forklarer Flemming Schiøtt Hansen til Børsen.

05BUSChristian-Lytje-Torben.jpg

Delemad er ellers ikke noget, danskerne normalt forbinder med et finere måltid. Trenden kommer fra London, hvor det længe har været populært, og fra Asien og Mellemøsten, hvor det er helt almindeligt at spise fra samme tallerken i familien. Også i Sydeuropa har man delt sin mad længe.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen