Berlingske Business

Delebiler er på kollissionskurs med Københavns Kommune

Pics-car2go
Car2go sætter spørgsmålstegn ved Teknik og Miljøborgmester Morten Kabells argumenter imod at give virksomheden en bybilslicens. Foto:

Delebilsvirksomheden Car2go sætter spørgsmålstegn ved teknik og miljøborgmester Morten Kabells argumenter imod en p-licens til virksomheden.

Københavns nye små delebiler fra Car2go er på kollisionskurs med Københavns teknik- og miljøborgmester Morten Kabell, efter at kommunen har afvist at give de benzindrevne smartbiler p-licenser på lempelige vilkår.

Pics-car2go

I sidste uge forklarede teknik- og miljøborgmester Morten Kabell til Berlingske, at Car2go ikke kan få bybilslicensen, fordi virksomhedens biler ikke mindsker trængslen i byen. Han henviste til Rambølls rapport, der er kommunens konsulent på området, og som har undersøgt delebilers - også kaldet free float-koncepters - trængselsvirkende effekt. Ifølge Morten Kabell »vurderer Rambøll ikke, det er dokumenteret, at der er en positiv effekt på trængslen med delebiler.«

Pics-Car2go

Det argument kan Car2go ikke forstå. Virksomheden fremhæver, at der i rapportens konklusionen står, at »langt størstedelen af de interviewede personer har udtrykt en klar positiv holdning til at gennemføre Free Float som forsøg.« Et af hovedargumenterne er, at »interviewfasens foreløbige erfaringer tyder på, at der nogle steder allerede er en lille effekt på trængslen,« og at free float-tilbuddet »forventes indirekte at bidrage til en reduktion i privat bilisme over tid.« Det får Car2go til stille spørgsmålstegn ved Teknik og Miljøborgmesterens tolkning.

»Den eneste måde, vi kan få licensen i forhold til vejloven på nuværende tidspunkt, er på grund af trængselsfortrængelse. Derfor er det meget bekvemt for Morten Kabell at sige, at rapporten konkluderer, at det giver vi ikke. Der står jo det direkte modsatte i rapporten,« vurderer Anders Kragelund, der er Location Manager hos Car2go.

Morten Kabell mener ikke, at rapportens konklusion om, at der allerede nu ses en lille effekt på trængslen, og at denne effekt forventes at blive større fremover, er dokumentation nok.

»Jeg kan godt forstå, at Car2go kæmper for, at kommunen skal gå ud og understøtte deres projekt, men det har jeg ikke en hjemmel til, som vejloven er i dag, fordi der skal være en dokumentation for, at delebiler har en trængselsforbedrende effekt. Den dokumentation er der ikke,« siger han.

Forvaltningen havde indstillet, at parkeringslicensen på 5.000 kroner om året fremover bliver givet til elbiler, da Teknik- og Miljøudvalget mødtes mandag den 22. september for at diskutere principperne for bybilslicenser. Til sammenligning skal Car2go betale 54.000 kroner.

En anden aktør på bilmarkedet mener imidlertid, at historien handler om noget helt andet - at Københavns Kommune allerede har gang i et samarbejde med en anden aktør. Cleardrive, der tidligere har forsøgt at lancere eltaxaer i København, har i mere end tre år arbejdet med udviklingen af elbiler i hovedstaden, men projektet er blevet sat på stand by, efter Energistyrelsen og dermed også Københavns kommune valgte at støtte et projekt med Arriva. Det er det selvsamme projekt, der nu går ud over Car2go, hævder stifteren af Cleardrive, Carl Nielsen:

Tesla-taxaer får dansk dødsstød

»Kommunen har sammen med Region Hovedstaden lagt afgørelsen om et bybilssystem i København i hænderne på Energistyrelsen i forbindelse med udmøntningen af Infrastrukturpuljen i efteråret 2013. Her var kriterierne støtte til det projekt, der indeholdt flest biler og kørte flest kilometer. Energistyrelsen valgte kun at støtte et projekt fra Arriva og EON, da projektet opererede med 400 biler, der i gennemsnit ville køre 20.000 kilometer om året. Det er i det lys, man skal se det fremlagte forslag til Teknik- og Miljøudvalgets møde,« vurderer han.

Det er også sådan, Car2go tolker Morten Kabells forslag.

»Efter jeg har set indstillingen, er det jo meget tydeligt, at det her er skræddersyet til et andet offentligt støttet projekt, der er på vej. Det gør det praktisk talt umuligt for os at leve op til, uanset om vi så lancerede med elbiler. Så der er kun ét projekt, der kan vinde. Det er konkurrenceforvridende, og det kan vi ikke være tjent med,« siger Anders Kragelund fra Car2go. 

Til det svarer Morten Kabell, at »Energistyrelsen har givet EON tilsagn om støtte til udrulning af infrastruktur med nye ladestandere. Støtten er ikke knyttet til en bestemt bybilsoperatør, men til en given effekt med flest mulige bybiler.«

Anders Kragelund fra Car2go fortæller, at virksomheden står tilbage med følelsen af først at være inviteret indenfor og nu forsøgt smidt ud af byen.

»Jeg forventer, at det her bliver lavet om, så der er flere operatører til et offentligt støttet projekt, der rent faktisk har mulighed for at få den her licens, som vi blev lovet, da vi kom til byen,« siger Anders Kragelund.

Jens Kristian Lütken, der er medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Venstre, mener, at Morten Kabell har stirret sig blind på elbiler, når han siger, at man skal have elbiler for at kunne få parkeringslicensen. Han er uforstående over for Teknik og Miljøborgmesterens udtalelser.

»Jeg forstår ikke Morten Kabells argumenter. Det er jo ligegyldigt, om der kører en benzinbil eller en elbil på vejen, for de fylder jo det samme. Det argument køber jeg ikke. Hvis argumentet skal føres til ende, skal man jo slet ikke give nogen rabat, uanset om bilen kører på el eller på benzin,« siger han og tilføjer, at Morten Kabell ikke er konsekvent i sine udtalelser.

»I første omgang anerkender han ikke, at der er en trængselseffekt, og efterfølgende skal bybiler på el trods alt have en rabat. Der hænger argumentet ikke sammen,« siger han.

Til det svarer Morten Kabell, at forslaget naturligvis kræver, at Folketinget ændrer Vejloven først.

»Vi ved i øjeblikket, at Folketinget arbejder på at ændre vejloven således, at miljøhensyn er et af de hensyn, der skal tages, og hvis der er en miljøeffekt, kan man som kommune gå ind og give en dispensation. Det er indiskutabelt, at en elbil er mere miljøvenlig end en fossilbil, og derfor så vil vi med en ændring af Vejloven - givet at Folketinget ændrer Vejloven - kunne indgive denne dispensation. Men det sker jo ikke i dag,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen