Berlingske Business

De danske butikker fik mere travlt i januar

,,
Nye tal viser, at detailsalget steg med 0,5 procent i januar efter et fald på 0,8 procent i december. Foto:

Mens december bød på en skuffelse for salget i butikkerne, kunne de starte 2016 med smil på læben, viser tal.

Der var god gang i de danske butikker i januar. Det viser friske tal fra Danmarks Statistik.

Ifølge tallene steg detailsalget med 0,5 procent i januar efter et fald på 0,8 procent i december. Kigger man tilbage til januar 2015, var salget i sidste måned samlet én procent højere.

Specielt salget af tøj steg i måneden i takt med, at temperaturen faldt.

- Ifølge DMI var december måned usædvanlig varm, mens januar var relativt kold, så det kunne tyde på, at noget af salget af vintertøj, der normalt ligger i december, er blevet flyttet til januar, skriver Danmarks Statistik.

detail

Mens stigningen i detailsalget var en smule større end ventet er der langt fra tale om en forbrugsfest, der kan få økonomerne til at klappe i hænderne.

- Mandagens lunkne detailsalgstal og det kun hæderlige niveau for forbrugertilliden fra i fredags giver ikke grund til at forvente en forbrugsfest. Men vores forventning om en moderat forbrugsfremgang i 2016 ser dog stadig ud til at holde vand, skriver Jyske Banks seniorøkonom Niels Rønholt i en kommentar.

dddd

Heller ikke Steen Bocian, cheføkonom hos Dansk Erhverv, kan finde større entusiasme frem.

- Målt over 3-måneder, så har detailsalget været uændret. Der er altså med andre ord trods den pæne fremgang i januar ikke noget som indikerer stærk forbrugsvækst i 2016.

- Når man kombinere det med at forbrugertilliden har været vigende, så tegner der sig et billede af en forbrugsudvikling, som nok vil være positiv i 2016, men som næppe vil være stærk nok til at sikre solid fremgang i dansk økonomi, skriver han.

Coop

Der ud over steg internethandlen til at udgøre 6,3 procent af omsætningen, et pænt stykke over niveauet fra januar sidste år, der lå på 5,4 procent.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen