Berlingske Business

De bedste cross channel-butikker vinder årets julehandel

21busButik-instore-kiosk (1.jpg
BR-kæden eksperimenterer i julehandlen med salg på tværs af digitale og fysiske salgskanaler. Sådan kommer den nye varebestillingsskærm i BR-butikkerne til at tage sig ud. PR-foto

Salg på tværs af digitale og fysiske kanaler er den store modedille i detailhandlen lige nu. De kæder, der er bedst til at udnytte synergier mellem de fysiske butikker og netbutikkerne, vil udkonkurrere de andre. Årets julehandel vil give et fingerpeg om, hvilke kæder der er kommet længst.

Hvis du skal købe en dukke til din datter i julegave, kan du efter 1. december pege dig frem til den, du vil have, på en 23 tommer touchskærm i Fætter BRs forretning i Rødovre Centrum.

Dukken får du leveret med post på hjemmeadressen, for lige netop den Barbie Fashionistas med den blå kjole, som din datter ønsker sig, er ikke på hylden i butikken. Men du betaler for dukken ved kassen sammen med de Lego-klodser, som du har købt i den fysiske butik til din søn.

Top-Toy – Nordens største legetøjsforhandler med Toys’R’Us-varehuse og hundredvis af Fætter BR-butikker – eksperimenterer op til jul med cross channel-salg, der er den nye modedille i den etablerede detailhandel, som mere end nogensinde er under pres fra rene nethandelforretninger.

Legos hjemmeside

 

I år ventes e-julehandlen ifølge Dansk Erhverv at vokse fra 0,9 til 1,2 milliarder kroner, som udgør cirka 15 procent af den samlede julehandelsomsætning, der estimeres til otte milliarder kroner.

Netsalgets andel af julehandlen er vokset år efter år. Men de store kendte butikskæder, der både har webshop og fysiske butikker, kæmper for at fastholde kundestrømmen i de forretninger, som de igennem årene har investeret store millionbeløb i. Midlet er cross channel, hvor de fysiske butikker og netbutikkerne smelter sammen og kommer til at fremstå som ens for kunden, så vedkommende ikke mærker forskel på, om en vare er købt på nettet eller i en forretning.

Hanning Bahr, administrerende direktør i Retail Institute Scandinavia, er ikke i tvivl: De butikskæder, der har satset bevidst på at udnytte synergierne mellem de fysiske butikker og web-butikken, vil komme bedst ud af årets julehandel, hvis forløb er kritisk for detailhandelskæder inden for legetøj, isenkram, gaveartikler, radio/TV og boligindretning.

»I årets julehandel vil vi få de første fingerpeg om, hvor meget det betyder, at butikskæder har arbejdet bevidst med cross channel-løsninger gennem flere år,« siger Henning Bahr.

Nemlig.com

Thomas Meng, marketingdirektør i Fætter BR og Toys’R’Us, venter sig meget af sit nye »instore-kioskkoncept«, som han kalder Top-Toy-koncernens seneste tiltag inden for cross channel. Top-Toy har arbejdet med e-handel på webshop siden 2001.

Cross channel-forsøget er sat i gang efter inspiration fra Toys’R’Us-kædens amerikanske licenspartner, hvor man er længere fremme på feltet.

»I år har vi en test – i den mest travle perio-de. Det bliver spændende. Målet er, at vi til næste forår har konceptet klar i 50 butikker. Så ved vi endnu mere. Forventningen er, at det fungerer i alle vores omkring 300 Fætter BR- og Toys’R’Us-butikker til julen 2014,« siger Thomas Meng. Foreløbig testes konceptet i fire butikker i Danmark og fire i Sverige.

Cross channel betyder salg, distribution og service på tværs af alle de salgskanaler, som detailhandlen tilbyder.

Pix-Grænsehandel

I praksis indebærer cross channel blandt andet, at man skal kunne bestille varer i den fysiske butik via en skærm som den, Fætter BR er ved at stille op. Men også at man kan afhente varer, som er købt online, i den fysiske butik.

Så langt er Fætter BR ikke i første omgang – der er ikke plads til fysisk håndtering af online-varer i Fætter BR-butikkerne. Top-Toy er ved at afdække, hvordan det bedst løses. Desuden skal man blandt andet kunne bytte varer, som er købt online, i fysiske butikker. Det tilbyder Fætter BR og mange kæder allerede i dag.

Men cross channel handler også om markedsføring. Om at udnytte de data som man opnår via kundeklubber, så den enkelte forbruger kan få skræddersyede tilbud, som hun kan benytte sig af både digitalt og i butikken.

Den helt store udfordring ved cross channel er IT og logistik. I Fætter BRs tilfælde skal man blandt andet integrere sin kassefunktion med web-handelssystemet for at få fuldt udbytte af sin instore-kiosk.

Radio/TV- og computer-kæden Elgiganten er ifølge detailhandelseksperter som Henning Bahr blandt de nonfood-udbydere, der er længst fremme med cross channel.

Hos Elgiganten kan man se lagerstatus online, så man ikke går forgæves i butikken. I konceptet Collect«store kan man bestille på nettet og få udleveret varen i den fysiske butik inden for to timer.

Man arbejder desuden med leveringstider på 12 timer for web-produkter, som skal hentes på et centrallager. Bytteretten i de fysiske butikker tilbydes for alle varer, uanset hvordan de er købt. Desuden fritages man for fragtgebyr, hvis man henter varer købt i Elgigantens web-butik i en af kædens fysiske forretninger.

Ifølge Jimmi Frederiksen, e-handelschef hos Elgiganten, handler det grundlæggende om at skabe en samlet IT-platform, der understøtter forretningen bedst muligt. Fra oprindeligt 12 systemer er Elgiganten nu nede på fire, og tanken er at forenkle systemet endnu mere.

»Nøgleordet er datastruktur. Får du sat struktur på dine data, kan meget lade sig gøre,« forklarer Jimmi Frederiksen.

Henning Bahr peger på, at cross channel er en hastesag for de førende detailhandelskæder.

»Hvor det før var en mulighed, er det nu en nødvendighed for at overleve.«.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen