Berlingske Business
17:40Det sker tirsdag: Sidste store bankregnskaber

Danskernes handel på internettet runder 100 milliarder årligt

RB PLUS
Arkiv Foto:

Den samlede e-handel fortsætter med at stige eksplosivt, viser ny opgørelse fra Skatteministeriet. Særligt internet handel med udlandet vokser eksplosivt.

Vi handler på nettet som aldrig før.

Så meget, at danskernes samlede e-handel nu runder 100 milliarder kroner. Det viser en ny opgørelse fra Skatteministeriet.

Ifølge opgørelsen af Dansk Erhverv er den samlede internethandel på 111 milliarder kroner i 2016 mod 95 milliarder i 2015. E-handlen har været støt stigende de seneste mange år. I 2011 handlede vi kun for 54 milliarder kroner.

Det er særligt internethandlen med udenlandske butikker, der stiger til vejrs. Den er mere en tredoblet siden 2011, hvor beløbet lød på 11 milliarder mod 35 milliarder i 2016.

KENYA CHINA ALIBABA JACK MA

Det skyldes ifølge ministeriets statusrapport meget andet, end at vi gerne vil spare penge. Under hver fjerde svarer således, at de sparer penge ved at handle i udenlandske butikker. Stort set lige så mange svarer, at varen kun fås i en udenlandsk butik, at de ikke tænkte nærmere over butikkens nationalitet eller at netbutikken havde et udvalg, der matchede personens ønsker.

Den store stigning i internethandel med udlandet kommer samtidig med, at danskernes tendens til at køre til den tyske grænse for at handle er stagnerede. Den samlede handel med butikker ved grænsen har været faldende i en årrække og placerer sig i 2016 - ligesom i 2015 - på knap 4 milliarder kroner.

tradono

Der er dog ikke ummidelbart sammenfald i typerne af varer, vi køber på nettet og i grænsebutikkerne. Kun 2 procent af danskernes samlede internethandel var køb af dagligvarer, mad eller drikke. Størstedelen af købene var af tøj, sko og smykker med 25 pct. skarpt efterfulgt af køb af film, musik, bøger, spil og legetøj med 19 pct..

Tidligere har en analyse fra Dansk Erhverv vist, at otte ud af ti voksne danskere handler på nettet. I analysen har chefkonsulent Malthe Munkøe kortlagt profilen på en typisk dansk e-handler. De mest flittige til at shoppe på nettet er unge mellem 20-39 år, der har en lang videregående uddannelse, tjener over 300.000 kroner om året og bor i Region Hovedstanden, viser analysen.

De udenlanske giganter sætter sig i stigende grad på markedet, og det presser de danske netbutikker.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen